ادامه تعقیب و گریز در بالا و پایین جدول

راه قهرمانی از تبریز می‌گذرد!

لیگ به نقطه‌ای رسیده که هر بازی 90 دقیقه‌ای برای مدعیان و کاندیداهای سقوط حکم مرگ و زندگی را پیدا کرده که برنده‌اش به عرش می‌رود و بازنده‌اش به فرش می‌نشیند و شاید دیگر امیدی برای جبران نداشته باشد. ساعت 18 امروز هفته بیست‌ونهم لیگ برتر با برگزاری همزمان 8 دیدار در شرایطی آغاز می‌شود که حساس‌ترین دیدارها را در ورزشگاه آزادی و یادگار امام تبریز بین سرخابی تهران و تبریز شاهد خواهیم بود. امروز تیم صدرنشین استقلال تهران و تیم پرسپولیس که در رده سوم جدول است برای افزایش شانس قهرمانی‌شان باید از تیم‌های تبریزی عبور کنند. در تبریز تیم آبی‌پوش گسترش فولاد میزبان سرخ‌پوشان پرسپولیس است و در ورزشگاه آزادی آبی‌پوشان تهرانی میزبان تراکتورسازی هستند که هر 2 دیدار را می‌توان جدال سرخ‌ها و نبرد خانوادگی آبی‌ها خواند. استقلال خوزستان سومین تیم 51 امتیازی جدول و سومین مدعی جام هم در مشهد کار دشواری برابر تیم پدیده دارد؛ تیمی که به دنبال گرفتن جایگاهی مناسب در پایان فصل است. تیم‌های انتهای جدولی هم که برای بقا می‌جنگند دیدارهای حساسی پیش رو دارند. تیم راه‌آهن امروز در حالی از سپاهان پذیرایی می‌کند که سپاهانی‌ها 2 برد متوالی داشته‌اند و راه‌آهنی‌ها در آخرین دیدار با نتیجه پرگل به استقلال خوزستان باخته‌اند. شاید بازی با سپاهان آخرین فرصت راه‌آهن برای بقا باشد و اگر نتواند در این دیدار پیروز شود شاید سقوطش قطعی شود. تیم سیاه‌جامگان دیگر کاندیدای سقوط هم کار دشواری برابر تیم ذوب‌آهن در اصفهان دارد و باید مقابل تیمی که به دنبال کسب سهمیه است برای بقا بجنگد. در واقع همانطور که راه قهرمانی از تبریز می‌گذرد ظاهرا راه بقا هم از دیار زاینده‌رود خواهد گذشت! ملوان انزلی که مثل تیم‌های راه‌آهن و سیاه‌جامگان برای بقا تلاش می‌کند امروز میزبان تیم صبای قم است که سرمربی و مالکش درگیر جنگ رسانه‌ای شده‌اند و وضعیت مالی تیم هم خوب نیست و به نظر می‌رسد انزلی‌چی‌ها کار آسان‌تری نسبت به 2 رقیبشان برای کسب پیروزی داشته باشند. تیم نفت تهران هم که هفته گذشته موفق به شکست پرسپولیس شد برای کسب سهمیه تلاش می‌کند و امیدوار به شکست فولاد و توقف ذوب‌آهن و تراکتورسازی است. تنها دیدار خنثی هفته هم بازی تیم سقوط کرده استقلال اهواز با سایپاست که نتیجه بازی تاثیری در سرنوشت 2 تیم ندارد!

استقلال تهران – تراکتور؛ جنگ تمام‌عیار آبی!
استقلال تهران که هفته گذشته به لطف بردش مقابل سایپا و شکست پرسپولیس مقابل نفت تهران پس از 2 هفته دوباره صدر جدول را پس گرفت و به لطف گل زده بیشتر نسبت به استقلال خوزستان صدرنشین شد امروز یکی از حیاتی‌ترین و سرنوشت‌سازترین دیدارهای چند ساله اخیرش را در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کند؛ دیداری که یک سوی آن تراکتورسازی مدعی کسب سهمیه آسیایی است و یک سویش امیر قلعه‌نویی، سرمربی سابق استقلال است با کلی انگیزه شخصی و فنی! آبی‌پوشان تهران که در 2 بازی قبلی برابر تراکتورسازی در لیگ و جام حذفی یک برد و یک مساوی کسب کرده‌اند امروز به مصاف تیمی می‌روند که لیگ را بحرانی آغاز کرد اما با حضور قلعه‌نویی متحول شد و ضمن صعود در لیگ قهرمانان آسیا مدعی کسب سهمیه هم شد. امروز نبرد سرخابی تهران و تبریز یک جنگ تمام‌عیار است که هر 2 تیم فقط به 3 امتیازش فکر می‌کنند و البته کسب هر 3 امتیاز از سوی هر 2 تیم به قول قلعه‌نویی خود منتهی به داستان‌سازی‌ها و داستان‌سرایی‌هایی خواهد شد. این بازی را شاید بتوان دراماتیک‌ترین دیدار لیگ پانزدهم نامید جایی که امیر قلعه‌نویی باید مقابل تیم محبوب سابقش بایستد و مانع پیروزی‌اش شود؛ آن هم مقابل 100 هزار تماشاگر و فرهاد مجیدی. اگر قلعه‌نویی موفق به شکست استقلال شود نزد استقلالی‌ها محبوبیتش را از دست خواهد داد و حتی شاید منفور شود چراکه شاید آبی‌ها به واسطه از دست دادن همین 3 امتیاز قهرمانی را از دست بدهند. اگر هم شکست بخورد رقبای استقلال او را متهم به تبانی و کم‌کاری مقابل تیم سابقش خواهند کرد همان اتفاقی که در مورد میلاد میداوودی افتاد. در واقع این بازی بازی 2 سر باخت برای قلعه‌نویی و استقلال است و بازنده و برنده‌اش هر 2 در خسران خواهند بود! قلعه‌نویی در بازی با الهلال به بازیکنان اصلی‌اش استراحت داد تا با تمام قوا به مصاف استقلال برود و پرویز مظلومی هم با استقبال از حضور فرهاد مجیدی در آزادی با جنگ روانی به استقبال تراکتور و قلعه‌نویی می‌رود. البته استقلال و مظلومی امروز نه فقط به خاطر خودشان که برای جبران لطف علیرضا منصوریان که پرسپولیس را شکست داد باید تراکتورسازی را شکست دهند تا به سهمیه گرفتن نفت کمک کنند و در واقع همین موضوع هم باعث می‌شود جنگ آبی‌ها جنگی تمام‌عیار باشد.

گسترش - پر‌سپولیس، نبرد سرخ‌ها
پرسپولیس که پس از پیروزی در داربی 82 و صدرنشین شدن برای نخستین بار در فصل جاری امید اول قهرمانی خوانده می‌شد با شکست مقابل نفت تهران به رده سوم جدول نزول کرد با این حال هنوز هم برخی رسانه‌ها و کارشناسان شانس تیم برانکو را برای قهرمانی بیشتر از استقلال تهران و خوزستان می‌دانند و معتقدند سرخ‌پوشان در صورت عبور از گذرگاه تبریز شانس نخست قهرمانی هستند. به زعم آن‌ها آبی‌پوشان تهران و اهواز بازی‌های سختی در هفته پایانی با صبا و ذوب‌آهن دارند که به واسطه علی دایی و یحیی گل‌محمدی روی نیمکت این 2 تیم و وابستگی و علاقه آن‌ها به پرسپولیس احتمال شکستشان می‌رود اما پرسپولیس در تهران با راه‌آهن بازی دارد که در صورت باخت در هفته بیست‌ونهم دیگر انگیزه‌ای برای بازی هفته پایانی نخواهد داشت. گسترش فولاد تبریز حریف امروز پرسپولیس که به زعم کارشناسان یکی از تاکتیکی‌ترین تیم‌های فو‌تبا‌ل ایران است و در سال جاری با قرار گرفتن در رتبه هشتم جدول عملکرد خوبی از خودشان ارائه کردند. شاگردان کمالوند در صورت کسب 6 امتیاز باقی‌ مانده از مسابقات لیگ برتر می‌توانند تا رتبه ششم یا هفتم جدول هم بالا بیایند و انگیزه مالی هم که باشگاه برای آن‌ها گذاشته شاید به این امر کمک کند. مصاف امروز گسترش و کمالوند با پرسپولیس هم مثل بازی استقلال و تراکتورسازی به نوعی یک نبرد خانوادگی سرخ‌ها یا حداقل نبردی رنگی است! کمالوند زمانی که سرمربی تراکتورسازی بود در یکی از برنامه‌های 90 روی خط آمد و ضمن انتقاد به عادل فردوسی‌پور مجری برنامه و پرسپولیسی خواندن او خودش هم اعتراف کرد که پرسپولیسی است. علاوه بر کمالوند محمد نصرتی و سیدمهدی سیدصالحی هم سابقه بازی در پرسپولیس را دارند و سامان نریمان‌جهان بازیکن سابق تراکتورسازی هم پس از گلزنی مقابل استقلال در فصل‌های گذشته عنوان کرد که پرسپولیسی است. با این اوصاف نبرد تبریز هم جنگ سرخ‌هاست. 2 تیم تاکنون 5‌ بار با هم دیدار داشته‌اند که حاصل آن، 2 پیروزی و یک تساوی بوده است و آخرین دیدار را هم پرسپولیس در تهران به سود خود پایان داده است. امروز برانکو بنگر را باز هم مثل بازی با نفت ندارد و ظاهرا در دروازه هم می‌خواهد از الکساندر لوبانف استفاده کند چرا که سوشا در بازی با نفت اشتباهات مرگباری داشت.