یگانه‌مجد: اخراج قوچان‌نژاد منطقی نبود

حاتمی: از قضاوت ضعیف همکارانم راضی نیستم

خطای ژیگادلو گرفته می‌شد، بازی بانک سرمایه - ثامن سرنوشت دیگری پیدا می کرد
نویسنده : سارا اصلانی

خانه والیبال تهران چهارشنبه میزبان اولین بازی از مرحله دوم پلی‌آف لیگ برتر والیبال بود. در روزی که پیکان تهران حریف سرسخت خود شهرداری ارومیه را با شکست 3- یک بدرقه کرد تا یک گام به فینال نزدیک‌تر شود، بانک سرمایه مقابل چشمان معترض جبار قوچان‌ژاد، ثامن را به سختی و با نتیجه 3- یک شکست داد. این مسابقه که 2 ساعت و 8 دقیقه به طول انجامید 5 کارت قرمز و زرد داشت؛ ادریس دانش‌فر از ثامن و سیدمحمد موسوی از بانک سرمایه در ست دوم به دلیل کری خواندن برای هم در زیر تور از داور اول کارت قرمز دریافت کردند. در ست دوم علیرضا مباشری، بازیکن بانک سرمایه به دلیل درگیری لفظی با مربی تیم حریف کارت زرد گرفت تا جبار قوچان نژاد سرمربی ثامن هم به دلیل اعتراض به داوری 2 کارت زرد و قرمز در ست چهارم بگیرد و از زمین مسابقه اخراج شود. اما ماجرا به همین جا ختم نشد. سرمربی ثامنی‌ها که از نتیجه رقم خورده بازی توسط داوران به شدت عصبانی بود در پایان بازی به سمت میز محسن ترابی، داور دوم رفت و با صدای بلند اعتراض کرد. او در جمع خبرنگاران تاکید کرد در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاده که یک داور در 2 بازی متوالی برای یک تیم در مرحله پلی‌آف قضاوت کند اما داور اول بازی آقای کیوان عابدزاده در عرض 3 روز، 2 بازی را برای بانک سرمایه قضاوت کرده است.
 
کیوان عابدزاده و محسن ترابی در حالی به عنوان داوران اول و دوم این مسابقه قضاوت حاشیه‌سازی در بازی بانک سرمایه- ثامن داشتند که این مسئله حتی مورد تایید امیدوار حاتمی، رئیس کمیته داوران فدراسیون والیبال هم قرار گرفت. او در واکنش به اعتراض قوچان‌نژاد نسبت به این‌که یک داور در 2 بازی متوالی برای یک تیم در پلی‌آف قضاوت کرده به خراسان می‌گوید: «نخیر. در سوپر لیگ 4 هفته و در دسته یک 5 هفته است که پلی‌آف شروع شده. صرف‌نظر از یک‌شنبه و چهارشنبه‌ها، هفته‌ای 5 بازی در حال انجام است و با توجه به این‌که 4 هفته است سوپرلیگ در حال برگزاری است در مجموع تاکنون 20 بازی انجام شده. لذا آماری که ارائه شده (توسط قوچان‌نژاد) آمار درستی نیست چون کل داورانی که برای پلی‌آف فعال هستند 16، 17 نفر هستند و هر کدام باید 4 تا 5 بازی را سوت بزنند ولی مربیان توقع دارند ‌بار قضاوت بازی‌های پلی‌آف به دوش چند داور بخصوص باشد. این نمی‌شود که ما قضاوت بازی‌ها را مرتب به شاهمیری یا فیروزی بدهیم.» او با اشاره به سوت‌هایی که کیوان عابدزاده داور اصفهانی در بانک سرمایه- ثامن زد، ادامه می‌دهد: «به عنوان مسئول کمیته داوران از قضاوت ضعیف همکارانم در این بازی راضی نیستم.» اما این‌که اخراج قوچان‌نژاد توسط داور تصمیم درستی بود یا نه موضوعی است که حاتمی در پاسخ به آن می‌گوید: «از نظر قانونی این اخراج درست بود اما از نظر اجرا شاید نه. وقتی داور 4 ست همه اتفاقات یک بازی را تحمل کرده نباید به یک‌باره تحملش به گونه‌ای تمام شود که همه چیز را بر سر یک نفر پیاده کند.» قوچان‌نژاد نسبت به خطای حملی که داور روی امیر حسینی، بازیکن ثامن گرفت اما چندین بار این خطا توسط لوکاس ژیگادلو، بازیکن بانک سرمایه انجام شد و داور آن را نادیده گرفت، هم معترض بود. حاتمی در این خصوص با قوچان‌نژاد هم‌عقیده است: «دقیقا نسبت به خطای حملی که داور برای پاسور تیم سرمایه نگرفت من هم معترض هستم. باید این خطا گرفته می‌شد و اگر این خطا گرفته می‌شد، این بازی سرنوشت دیگری داشت.» او ادامه می‌دهد: «ما قصد ‌پوشاندن حقایق را نداریم. اگر قرار باشد والیبال ما از داور، بازیکن، تماشاگر و من مسئول ضربه بخورد مثل این است که به خودمان و جوانانمان خیانت کرده‌ایم. داوران این بازی، قضاوت یکسان و یکنواختی برای 2 تیم نداشتند. عملکرد افرادی که چنین قضاوت‌هایی دارند در کمیته داوران بررسی شده و از قضاوت در هفته‌های آینده کنار گذاشته خواهند شد.»
 
خلیل یگانه‌مجد که ناظر بازی بانک سرمایه- ثامن بود در پایان این بازی درباره عملکرد بد داوران به خراسان می‌گوید: «در کل وضعیت داوری این بازی را مناسب ندیدم. داوران اشتباهات تاثیرگذاری در بازی داشتند. اخراج مربی مشهد غیرمنطقی بود. اگر داور بازی و مشهدی‌ها یک مقدار دقت می‌کردند شاید نتیجه این بازی چیز دیگری می‌بود. در کل قضاوت راضی‌کننده نبود و با خاطیان برخورد خواهد شد. داور اول اشتباهات فاحشی داشت و داور دوم هم کمکی به او نکرد. من به عنوان نماینده ناظر فدراسیون این اشتباهات را دیدم و در گزارش خود هم آن‌ها را آورده‌ام. من دبیر سازمان لیگ هم هستم و فردا (امروز) گزارشم را ارائه خواهم کرد. خدا را شکر درخشنده و حاتمی هم شاهد اتفاقات این بازی بودند و اگر کم و کاستی در گزارش من وجود داشته باشد، آن را تکمیل خواهند کرد.» گفتنی است؛ در اولین بازی از مرحله دوم پلی‌آف لیگ برتر مایدا چیچیچ سرمربی والیبال بانوان و خوان سیچلو مربی تیم ملی مردان هم حضور داشتند.