گزارشی کامل از پرونده فوتبالی ایران و عربستان

همـه چیـز به نفـع رقیـب!

کفاشیان: اگر تا ۲۵ اسفند مشکلات سیاسی ۲ کشور مرتفع نشود، بازی‌ها در کشور بی‌طرف برگزار خواهد شد
رئیس AFC: رای نهایی درباره اختلاف باشگاه‌های ایران و عربستان، همان ۲۵ اسفند خواهد بود

وقت‌کشی در مستطیل سبز و بهانه‌تراشی‌های غیرحرفه‌ای خارج از مستطیل سبز؛ شاید این بهترین تعریف از فوتبال عربستان باشد؛ فوتبالی که با همین رفتارهای غیرحرفه‌ای روز به روز فاصله خود را با قدرت‌های فوتبال آسیا بیشتر و بیشتر می‌کند و مدت‌هاست که فوتبال عربستان در رده ملی جایی بین قدرت‌های برتر آسیایی ندارد و شاید با تداوم این روند باشگاه‌های ثروتمند عربستانی هم به همان دردی دچار شوند که فوتبال ملی این کشور از آن رنج می‌برد. در جدیدترین اقدام از سری اقدامات غیرحرفه‌ای و گاها بچه‌گانه، فدراسیون فوتبال عربستان در پی تنش به وجود آمده در روابط ریاض و تهران رسما اعلام کرد که تیم‌های باشگاهی و ملی این کشور حق انجام بازی در ایران را ندارند. با این تصمیم عجیب 4 باشگاه الهلال، الاتحاد، النصر و الاهلی به عنوان نمایندگان عربستان در لیگ قهرمانان آسیا در پی دستور فدراسیون فوتبال کشورشان در ممنوعیت سفر به ایران درخواست‌های رسمی خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا را ارسال کردند و خواستار تغییر محل بازی خود با نماینده‌های ایران در زمین بی‌طرف شدند تا به این ترتیب یک پرونده جدید در کنفدراسیون فوتبال آسیا باز و همه نگاه‌ها به مقر AFC دوخته شود. بعد از رسمی شدن این خبر مسئولان فوتبال امارات هم درخواست رسمی خود برای بازی در کشور سوم را مطرح کردند تا بلکه بتوانند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و با فرار از بازی در خانه تیم‌های ایرانی شانس خود را برای صعود از مرحله گروهی بالاتر ببرند. با توجه به فاصله اندکی که تا شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده بود مسئولان AFC رای به برگزاری یک جلسه اضطراری دادند.
 4 بهمن، اولین جلسه
چهارم بهمن بود که نخستین جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا به منظور تصمیم‌گیری مکان برگزاری رقابت‌های تیم‌های ایرانی برابر تیم‌های عربستانی و اماراتی برگزار شد. در این جلسه به درخواست 2 فدراسیون امارات و عربستان که خواستند بازی‌‌های ملی و باشگاهی‌شان به خاطر حفظ امنیت تیم‌ها به کشوری بی‌طرف منتقل شود رسیدگی شد و در این میان پیشنهاد عربستان؛ قطر بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر اهمیت بالای این مسئله از سازمان امنیت بین‌الملل ورزش (ICSS) به عنوان یک سازمان مستقل درخواست کرد که این وضعیت را بررسی کند تا تمام راهنمایی‌های لازم را بنا بر اطلاعات موجود به کمیته برگزاری مسابقات انتقال دهد تا تصمیم نهایی گرفته شود. بعد از اتمام این جلسه کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تصمیم‌گیری در خصوص درخواست عربستان و امارات به جلسات آتی موکول خواهد شد.
 5 بهمن، دومین جلسه
کنفدراسیون فوتبال آسیا در دومین جلسه رسیدگی به اختلافات ایران و عربستان برای برگزاری بازی‌های این 2 کشور در لیگ قهرمانان آسیا اعلام کرد که 2 کشور تا تاریخ 15 مارس (25 اسفند ماه) فرصت دارند تا روابطشان به روال عادی برگردد در غیر این صورت خود AFC دست به کار می‌شود و کشوری بی‌طرف را به عنوان میزبان این رقابت‌ها انتخاب خواهد کرد. در نتیجه این تصمیم AFC کمیته اجرایی مسابقات زمان بازی‌های نمایندگان ایران با عربستان را به تعویق انداخت تا برنامه بازی‌ها در گروه‌های اول تا چهارم دستخوش تغییراتی شود.
 8 بهمن، جلسه نهایی
کنفدراسیون فوتبال آسیا روز پنج‌شنبه جلسه‌ای را با حضور شیخ سلمان و هیئت رئیسه AFC تشکیل داد. در این جلسه علی کفاشیان، رئیس فدراسیون کشورمان و احمد عید، رئیس فدراسیون عربستان حاضر شدند تا دلایل خود را برای رئیس کنفدراسیون توضیح دهند. پس از این جلسه شیخ سلمان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که رای نهایی درباره اختلاف باشگاه‌‌های ایران و عربستان برای برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا به همان تاریخ 15 مارس (25 اسفند) موکول شد.
 دیپلماسی، راه حل کفاشیان
علی کفاشیان، رئیس فدراسیون کشورمان پس از جلسه روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد که پرونده فوتبال ایران و عربستان در AFC از طریق دیپلماسی حل و فصل شود. کفاشیان در این خصوص به خبرنگاران حاضر در مقر AFC گفت: «به نظرم مشکلات سیاسی 2 کشور خیلی زود به پایان خواهد رسید. دوست دارم سیاست را از فوتبال جدا کنم زیرا فوتبال زیباست و همه را دور هم جمع می‌کند. فوتبال این فضا را مهیا می‌کند تا همه زیر پرچم یک بازی زیبا و تماشایی جمع شوند. جدول بازی لیگ قهرمانان آسیا اصلاح شد تا نمایندگان ایران و عربستان تا تاریخ 15 مارس (25 اسفند) رودرروی هم قرار نگیرند اما اگر در این مدت مشکلات سیاسی 2 کشور مرتفع شود رقابت‌ها به شکل عادی خود برمی‌گردد در غیر این صورت یکی از کشورهای امارات، عمان و قطر به عنوان کشوری بی‌طرف انتخاب خواهد شد تا بازی در آن کشور برگزار شود.»
 نگاه خوش‌بینانه اسدی
به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال کشورمان معتقد است روند جلسات برگزار شده در AFC به سود فوتبال ایران بوده. اسدی در مورد این‌که به نظر می‌رسد به این ترتیب فدراسیون ایران برنده این پرونده شده، گفت: «خیلی‌ها گفتند پلن نداریم که اتفاقا راه و روش مناسب هم داشتیم اما دلیلی ندارد همه را رو کنیم و بگوییم چه می‌کنیم. بحث اول این بود که التهاب را بخوابانیم و زمان بخریم و در این مدت با استفاده از دیپلماسی موجود از تمام توانمندی‌هایمان در حوزه بین‌الملل استفاده کنیم تا از منافع ملی خودمان دفاع کنیم ضمن این‌که کاملا مسائل سیاسی را به عنوان یک بهانه در دست عربستانی‌ها می‌دانیم و می‌دانیم که آن‌ها دنبال چه هستند. بزرگترین هدف ما این است که نگذاریم سعودی‌ها به موفقیتی که فکر می‌کنند، برسند. همین الان هم رای به نفع ایران است. البته میزبان ماندن یکسری شاخصه‌ها و شرایط دارد که اگر ما این شرایط را در کشورمان رعایت کنیم دیگر کسی به ما ایراد نمی‌گیرد و نکته بعدی این‌که مگر ما با عراق در جنگ نبودیم؟ من خودم آن موقع در تیم ملی بودم و به کشور ثالث برای بازی رفتیم. این موضوع اشکالی ندارد چون ایران و عراق در جنگ بودند. این‌که برویم در کشور دیگری بازی کنیم خیلی مهم نیست اما این‌که بگویند چون کشور شما امنیت ندارد پس ما در آنجا بازی نمی‌کنیم حرف نامربوطی است. در واقع ما می‌خواهیم بگوییم که این موضوع وجود ندارد و آن را رد می‌کنیم چون کشور ما امن‌ترین کشور جهان است.»
 یک واقعیت تلخ
هرچند که دبیر کل فدراسیون فوتبال کشورمان نگاه خوش‌بینانه‌ای به پرونده فوتبال ایران و عربستان دارد اما واقعیت این است که در حال حاضر فدراسیون فوتبال عربستان با به تعویق انداختن بازی‌های مرحله گروهی با نمایندگان ایران به اولین خواسته خود رسیده‌اند و در ادامه نیز به احتمال فراوان با فرار از راه‌حل‌های دیپلماسی AFC را برای بازی در کشور بی‌طرف متقاعد خواهند کرد. به نظر می‌رسد مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان نیز خود را برای این حکم آماده کرده‌اند و شاید به همین خاطر هم دبیر کل فدراسیون به بازی‌های ایران در زمان 8 سال جنگ تحمیلی اشاره کرده است. هر چند که با توجه به نفوذ فدراسیون فوتبال عربستان در کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌توان به مسئولان فدراسیون کشور خرده گرفت اما باید واقع‌بین بود و قبول کرد که تا به اینجا فدراسیون فوتبال عربستان به خواسته خود رسیده و برای اعلام حکم نهایی AFC که احتمالا معرفی کشور سوم برای میزبانی بازی‌های نمایندگان ایران و عربستان است لحظه‌شماری می‌کند.