قلب فوتبال قاره کهن در دوحه می‌تپد

چشم امید ایران به ساق امیدها!

ایران- سوریه افتتاحیه مسابقات نهایی انتخابی المپیک

مرحله دوم و نهایی مسابقات انتخابی فوتبال قاره آسیا برای حضور در المپیک 2016 ریو از امروز در دوحه قطر با حضور 16 تیم برتر قاره کهن استارت می‌خورد و در نخستین دیدار این مرحله تیم ملی ایران مقابل سوریه قرار می‌گیرد. تیم امید فوتبال کشورمان که در گروه A این مسابقات با تیم‌های سوریه، چین و قطر میزبان همگروه است در مرحله نخست مسابقات به عنوان تیم دوم گروهش و پس از عربستان راهی مرحله نهایی شد و حالا ساعت 17 امروز شاگردان محمد خاکپور باید در نخستین دیدار مرحله نهایی به مصاف تیم سوریه بروند تیمی که از دل آتش و جنگ و خون راهی قطر شده و شاید کسی برایش شانس صعود قائل نباشد. البته قطعا خاکپور و شاگردانش با این نگاه به مصاف سوریه نخواهند رفت چراکه سوری‌ها چند ماه پیش در مسابقات فوتبال غرب آسیا که ایران برای آخرین بار در آن حضور یافت در دیدار فینال به مصاف تیم المپیک ایران رفتند و با 2 گل شکست خوردند و شاگردان خاکپور فاتح جام قهرمانی شدند. هر چند همواره ایران رابطه حسنه‌ای با کشور سوریه داشته است اما حضور امیدهای فوتبال ایران در این رقابت‌ها نه تنها به منظور شکستن طلسمی 40 ساله است بلکه با توجه به اتفاقات اخیر منطقه وجهه حیثیتی پیدا کرده است. امیدهای ایران که پس از برگزاری اردوی تدارکاتی در امارات راهی قطر شدند با وجود تلاش و رایزنی فراوان مسئولان فدراسیون فوتبال برای به خدمت گرفتن جهانبخش و آزمون نتوانستند این 2 بازیکن را در این مرحله از رقابت‌ها با خود به همراه داشته باشد تا با تیمی بدون لژیونر پا به مرحله نهایی انتخابی المپیک بگذارند. شکستن بینی روزبه چشمی به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی تیم و نیز خط خوردن احمد نوراللهی در آخرین لحظات از جمله اتفاقاتی بود که تا دقیقه 90 تیم خاکپور با آن مواجه شد. با این همه و با وجود تمام حاشیه‌هایی که برای امیدها و کادر فنی آن به وجود آمد و حتی در مراسم بدرقه خاکپور حاضر نشد و تا لحظه آخر به موضوع امضا نشدن قرارداد اعضای کادر فنی معترض بود، کارشناسان و فوتبال‌دوستان امید زیادی به تیم فوتبال امید دارند و معتقدند این تیم یک گروه یکدست و هماهنگ است که جمعی از بهترین جوانان فوتبال ایران را در اختیار دارد و کادر مجربی از مربیان و مدیران ایرانی نیز هدایتش می‌کند. از نظر کارشناسان و فوتبال‌دوستان این تیم امید از شانس بالایی برای صعود به المپیک و پایان دادن به حسرت 40 ساله برخوردار است و همه مشتاقانه منتظر شروع مسابقاتش هستند.
 
مسابقات مرحله دوم و نهایی فوتبال انتخابی المپیک قاره کهن که به میزبانی قطر برگزار می‌شود طی 18 روز در 4 گروه چهارگانه انجام خواهد شد که گروه‌بندی به این ترتیب است.
گروه A: قطر، سوریه، ایران و چین
گروه B: عربستان، ژاپن، کره شمالی و تایلند
گروه C: عراق، کره جنوبی، ازبکستان و یمن
گروه D: اردن، استرالیا، امارات و ویتنام
در پایان مرحله گروهی در نهایت از هر گروه 2 تیم به مرحله یک‌ چهارم نهایی صعود خواهند کرد تا در قالب 8 تیم به رقابت با یکدیگر بپردازند. تیم ملی ایران در صورت صعود از گروه خود، باید در مرحله بعدی با تیم‌های گروه B دیدار کند جایی که ژاپن، عربستان، کره شمالی و تایلند حضور دارد و با توجه به این‌که ژاپنی‌ها به احتمال زیاد تیم اول گروه خواهند شد، شاگردان خاکپور باید تلاش کنند تا تیم نخست گروه A شوند تا در این مرحله با ژاپن یکی از آماده‌ترین تیم‌های این رقابت‌ها روبه‌رو نشوند. در پایان مرحله یک‌چهارم نهایی تیم‌ها در مرحله نیمه‌هایی به مصاف هم می‌روند و فینالیست‌ها به صورت مستقیم صعود خواهند کرد و در دیدار رده‌بندی نیز تیم پیروز به عنوان تیم سوم قاره آسیا راهی المپیک ریو دوژانیرو برزیل خواهد شد.

 

بـرش

تیم امید در هر 3 بازی سفید می‌پوشد
تیم ملی فوتبال امید ایران در هر 3 مسابقه از رقابت‌های انتخابی المپیک 2016 قطر لباس سفید به تن می‌کند. جلسه هماهنگی 3 دیدار مرحله گروهی انتخابی المپیک دیروز در هتل فورسیزن برگزار شد. در این جلسه رنگ پیراهن تیم‌ها و سایر هماهنگی‌های لازم صورت گرفت. ایران در هر 3 دیدار خود مقابل سوریه، چین و قطر با پیراهن، شورت و جوراب سفید به میدان می‌رود. گلرهای تیم ملی امید پیراهن سبز، شورت مشکی و جوراب سبز به تن می‌کنند. همچنین 20 بلیت جایگاه، 5 بلیت VIP و یک سهمیه جایگاه VVIP به ایران اختصاص داده شد. بلیت‌فروشی مسابقات به صورت اینترنتی است و هیچ بخشی از ورزشگاه به عنوان سهمیه به ایران داده نشد تا هواداران را در آن مستقر کند. نشست خبری تمام بازی‌های مرحله گروهی دیروز برگزار شد و مسابقات تا پایان مرحله گروهی نشست خبری قبل از بازی دیگر نخواهد داشت.