از کریمی و نیکبخت تا حجازی

انتقال‌هایی که هرگز انجام نشد

در روزهایی بسر می‌بریم که شیوع ویروس کرونا تمام فعالیت‌ها در جهان از جمله مسابقات فوتبال را تحت تاثیر قرار داده است. تعطیلی فوتبال‌های سراسر دنیا همه هواداران فوتبال را از ایده‌آل و آرزویشان دور کرده و به قول پپ گواردیولا کاری کرده که دلشان برای زندگی روتین قبلی تنگ شود. ما هم در این روزها علاوه بر خبرهایی که همگی به کرونا مستقیم یا غیرمستقیم مربوط هستند، گریزی به گذشته می‌زنیم و برای مطالبی از جنس خاطرات دست به قلم می‌شویم. در اینجا هم می‌خواهیم به انتقال‌های ناتمامی بپردازیم که فوتبالیست‌ها یا مربیان ایرانی در آستانه‌اش قرار گرفتند اما هرگز محقق نشد تا مسیر آن‌ها به کلی عوض شود.
 علی کریمی-اتلتیکومادرید
همه روزهای اوج علی کریمی در فوتبال باشگاهی را با لباس بایرن‌مونیخ به یاد دارند اما جادوگر خیلی قبل‌تر از اولین تجربه اروپایی، پیشنهاد تیم‌های مهم را در جیب خود می‌دید. 4 سال قبل از عزیمت به آلمان، عملکرد علی کریمی جوان در لباس پرسپولیس و تیم ملی توجه مسئولان باشگاه‌هایی مثل پروجا-ایتالیا و اتلتیکومادرید-اسپانیا را جلب کرده بود. توجه اتلتیکو هم در حدی بود که چند روز کریمی در مادرید حاضر شد و از این تجربه هم اظهار رضایت کرد ولی به خاطر پیشنهاد پایین مالی، جادوگر حاضر به پیوستن به این تیم نشد.
 علیرضا نیکبخت-فنرباغچه
2 سال بعد از علی کریمی، فرصت اروپایی شدن برای ستاره جوان استقلال به وجود آمد. علیرضا نیکبخت که در استقلال خوش درخشیده بود و به تیم ملی هم رسیده بود، پیشنهادی جدی از فنرباغچه ترکیه گرفت اما درنهایت کامران منزوی اعلام کرد نیکبخت به دلیل بهانه‌های مکرری که ترکیه‌ای‌ها آوردند و شرایط سختی که پیش پای این قرارداد گذاشتند به فنرباغچه منتقل نشد و استقلالی ماند.
 کریم باقری-بایرن‌مونیخ
در سال 1997 وقتی کریم در آرمنیا بیله‌فلد بازی می‌کرد، مورد توجه بایرن‌مونیخ بود و مسئولان باشگاه حتی در برخی بازی‌ها، بازی او را زیر نظر گرفتند. باقری قبل از علی دایی توجه بایرن را جلب کرده بود اما در پایان فصل، این علی دایی بود که راهی مونیخ شد و کریم در آرمنیا باقی ماند.
 ناصر حجازی-منچستریونایتد
بعد از جام‌جهانی 1978، حجازی به منچستر رفت. در آن زمان، گری بیلی، دروازه‌بان شیاطین سرخ بود. از خود مرحوم حجازی نقل شده که او توانست نظر مثبت کادر فنی منچستر را جلب کند ولی باشگاه شهباز، حاضر نشد رضایتنامه وی را صادر کند و به این ترتیب فرصت یک انتقال بزرگ برای این دروازه‌بان ملی‌پوش از دست رفت. جالب اینجاست که سال‌ها پس از فوت ناصر حجازی، باشگاه منچستر یونایتد با اعلامیه‌هایی از او یاد کرده است.