توجیه بی‌اساس سرپرست سازمان لیگ فدراسیون والیبال در قبال رفتار به دور از اخلاقش با خبرنگار خراسان

پورحسن: نمی‌‌خواهم وارد حاشیه شوم!

تبریز میزبان مرحله نهایی لیگ برتر والیبال شد

سارا اصلانی

مرحله نخست لیگ برتر والیبال دیروز به ایستگاه پایانی رسید؛ آن هم با برگزاری هفته بیست‌و ششم. طبق اعلام سازمان لیگ فدراسیون والیبال بازی‌های مرحله پلی‌آف درحالی از یکم اسفند آغاز خواهد شد که 8 تیم برتر جدول رده‌بندی به پلی‌آف رسیدند. شهرداری ورامین، پیکان تهران، خاتم اردکان، پیام خراسان، فولاد سیرجان، کاله آمل، سایپا تهران و شهرداری گنبد تیم‌های صعود‌کننده به مرحله پلی‌آف هستند و تیم‌های شهرداری تبریز، شهروند اراک، شهرداری ارومیه، عقاب نهاجا و دورنای ارومیه از صعود به دور بعد بازماندند. ضمن این‌که 3 تیم شهرداری ارومیه، عقاب نهاجا و دورنا ارومیه هم به لیگ دسته یک سقوط کردند. به گفته مسئولان سازمان لیگ، مرحله پلی‌آف درحالی به صورت 2 برد از 3 بازی انجام می‌شود که تاریخ اول و هشتم اسفند برای 2 بازی اول در نظر گرفته شده و در صورت نیاز به بازی سوم، این مسابقه 12 اسفند برگزار می‌شود. 4 تیم صعودکننده به مرحله نهایی درحالی در مرحله پلی‌آف مشخص خواهند شد که طبق تصمیم فدراسیون والیبال و از بین 2 گزینه تهران و تبریز، درنهایت شهر تبریز به عنوان میزبان مرحله نهایی انتخاب شد. به این ترتیب 4 تیم برتر در تبریز حاضر خواهند شد و دیدار رده‌بندی به صورت تک بازی برگزار خواهد شد. منوچهر پورحسن سرپرست سازمان لیگ درحالی در مصاحبه با سایت فدراسیون عنوان کرد که دیدار فینال لیگ برتر با 3 مسابقه انجام می‌شود که صحبتی از تاریخ برگزاری فینال به میان نیاورده بود. حال آن‌که مسعود یزدان‌پناه، دبیر سازمان لیگ در مصاحبه‌ای که در تاریخ 5 دی‌ماه با روزنامه خراسان داشت(زمانی که ریاست سازمان لیگ بر عهده شفقی بود) عنوان کرد طبق نشستی اول دی ماه با مسئولان تیم‌ها، مربیان و مدیران عامل باشگاه‌ها، با احترام به خردجمعی، تصمیم بر آن شد که مسابقات لیگ برتر والیبال در تاریخ 28 اسفند به پایان برسد. او حتی تاکید کرد تاریخ 25 اسفند برای خاتمه رقابت‌ها پیشنهاد شده بود؛ آن هم به این دلیل که چین‌تایپه به عنوان میزبان رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا قصد دارد این رقابت‌ها را یک ماه زودتر (رقابت‌ها 27 فروردین 98 آغاز می‌شود) از موعد مقرر برگزار کند، به همین خاطر فدراسیون والیبال بنا داشت با اتمام رقابت‌های لیگ در تاریخ 25 اسفند به نماینده ایران فرصت مناسبی برای حضور در این رقابت‌ها بدهد. اما باشگاه‌ها روی تاریخ 28 اسفند تاکید داشتند و درنهایت خاتمه لیگ در تاریخ 28 اسفند به تصویب رسید. این تصمیمات درحالی در دوران ریاست شفقی در سازمان لیگ گرفته شد که با قرار گرفتن منوچهر پورحسن در راس این سازمان به نظر می‌رسید ممکن است تغییراتی در برنامه مسابقات رخ داده باشد.
 خبرها را از سایت فدراسیون والیبال بردارید!
برای جویا شدن از کم و کیف برنامه‌ فینال لیگ برتر با پورحسن تماس گرفتیم که در کمال تعجب با برخورد بسیار نامناسب و پاسخ‌های تند او به یک سوال ساده مواجه شدیم. وقتی قصد داشتیم با سرپرست سازمان لیگ درخصوص برنامه‌های مرحله پلی‌آف سوال کنیم، در کمال تعجب عنوان کرد جواب سوال‌هایمان را از سایت فدراسیون والیبال برداریم: «من قبلا در این خصوص با سایت فدراسیون صحبت کرده‌ام و هرچه لازم بوده را گفته‌ام. از این به بعد هم قرار شده من با سایت فدراسیون مصاحبه کنم و هرکسی هم اطلاعاتی خواست از همان سایت بردارد.‌» وقتی به او می‌گوییم اما شما در مصاحبه با سایت فدراسیون از تاریخ برگزاری فینال و تصمیماتی که در این خصوص گرفته شده صحبت نکردید، چنین پاسخ داد: «در همان مصاحبه گفته‌ام در جلسه‌ای که در تاریخ 5 اسفند برگزار می‌شود، در این خصوص صحبت می‌کنیم.‌» او درحالی این حرف‌ها را مطرح می‌کند که به گفته یزدان‌پناه 28 اسفند به عنوان تاریخ خاتمه لیگ به تصویب رسیده. پورحسن در واکنش به این حرف یزدان‌پناه می‌گوید دبیر فدراسیون براساس صورت‌جلسه قبلی این حرف را زده. وقتی به او می‌گویم یعنی صورت‌جلسه‌های قبلی دیگر قابل استناد نیست، می‌گوید: «آن‌چه در صورت‌جلسه‌های قبلی مطرح شده از بین نرفته اما قرار است با تیم‌ها صحبت شود که یک بازی یا 2 بازی انجام دهند. اگرنه که همان تاریخ 28 اسفند سرجای خودش باقی است.‌»
 اظهار فضل پورحسن درخصوص شرایط خبرنگاری
از او می‌خواهیم درخصوص تاریخ بازی‌های فینال بیشتر توضیح دهد که با پاسخ غیرمنتظره، تند و البته با صدای بلند او مواجه می‌شویم: «ببینید، من که نمی‌توانم با همه روزنامه‌ها صحبت کنم. شما چون رشته‌تان والیبال نیست، متوجه توضیحات من نمی‌شوید. شما از من توقع دارید که درس تربیت بدنی بخوانم و رشته تخصصی‌ام والیبال باشد اما هرکسی برود و قلم بزند. خبرنگاری هم یک شرایطی دارد.‌» در پاسخ به او می‌گوییم‌ مشکل از خود اوست که هنوز خبرنگاران تخصصی حوزه والیبال را نمی‌شناسد و البته یادآوری هم می‌کنیم‌ او در جایگاهی نیست که بخواهد درخصوص خبرنگاری که حتی کوچک‌ترین شناختی از او ندارد، اظهار‌نظر کند. ضمن این‌که او موظف است به سوالات خبرنگاران به صورت دقیق پاسخ دهد، نه این‌که با کشاندن یک سوال ساده به بحث‌های حاشیه‌ای حرف‌های بی‌ربط بزند. پورحسن در جواب می‌گوید: «دقیق توضیح دادم. دیگر باید چه بگویم؟ خودتان را به آن راه نزنید!»
 عذرخواهی روابط عمومی والیبال از روزنامه خراسان
به پورحسن می‌گوییم چرا باید خودمان را به آن راه بزنیم. مگر از شما می‌ترسیم. او که حالا به نظر می‌رسد خودش هم متوجه رفتار نادرستش شده، در دفاع از خودش می‌گوید: «من می‌خواهم وارد حاشیه نشوم. برای همین فقط یک صحبت می‌کنم و تمام.‌» به او می‌گوییم اگر درباره تاریخ برگزاری فینال صحبت کنید، وارد حاشیه می‌شوید؟ اگر معنی حاشیه را بدانید، باید متوجه باشید که همین شیوه چلنج کردن بی‌مورد با رسانه خودش نوعی حاشیه است. از او می‌پرسیم مگر از صبح امروز چند رسانه با شما تماس گرفته‌اند که این‌طور جواب می‌دهید. می‌گوید: «فقط شما! اما از صبح هزار تا تلفن دیگر جواب داده‌ام.‌» گویا مقصر بالا بودن زنگ‌خور موبایل سرپرست سازمان لیگ هم ما هستیم! به هر تقدیر موضوع نوع برخورد به دور از اخلاق پورحسن با خبرنگار روزنامه خراسان را با روابط عمومی فدراسیون والیبال درمیان گذاشتیم. امیر حسینی مدیر روابط‌عمومی فدراسیون ضمن عذرخواهی بابت کار پورحسن و دلجویی از خبرنگار خراسان عنوان کرد به هیچ‌عنوان قرار نیست سرپرست سازمان لیگ فقط با سایت فدراسیون مصاحبه کند و پاسخ‌گوی رسانه‌ها نباشد. به‌هر حال امیدواریم از این به بعد کمتر شاهد رفتارهای این‌چنینی برخی افراد با رسانه‌ها باشیم.