شب سرنوشت‌ساز لیگ قهرمانان

وداع زودهنگام ایتالیایی‌ها

در شب مرگ و زندگی چمپیونزلیگ، جایی که سرنوشت چند تیم بهم گره خورده بود، در نهایت 2 تیم ایتالیایی اینتر و ناپولی کاری از پیش نبردند و به لیگ اروپا تبعید شدند. در شب اول از هفته ششم رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، تکلیف 15 تیم مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مشخص شد. بر این اساس تیم‌های دورتموند و اتلتیکو از گروه اول، بارسا و تاتنهام از گروه دوم، پاری‌سن‌ژرمن و لیورپول از گروه سوم، پورتو و شالکه از گروه چهارم، بایرن و آژاکس از گروه پنجم، من‌سیتی از گروه ششم، رئال‌مادرید و رم از گروه هفتم و یوونتوس و منچستریونایتد از گروه هشتم تکلیف‌شان مشخص شد و راهی مرحله حذفی شدند. آخرین تیم این مرحله هم از میان لیون و شاختاردونتسک اوکراین با برگزاری بازی‌های دیشب مشخص شد. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین دیدارهای سه‌شنبه شب لیگ قهرمانان.
 حذف ناپولی، رکورد آنچلوتی را خراب کرد
با شکست یک‌- صفر ناپولی در خانه لیورپول در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، کارلو آنچلوتی، سرمربی تیم ایتالیایی برای اولین بار در 16 سال اخیر، ناکامی در رسیدن به مرحله حذفی این رقابت‌ها را تجربه کرد. در‌واقع از فصل 2001-2000 بی‌سابقه بود که تیمی تحت هدایت کارلتو موفق به صعود از دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا نشود. در آن فصل یوونتوس در گروهی که دپورتیوو لاکرونیا و پاناتینایکوس صعود کردند، به شکل ناباورانه‌ای پس از هامبورگ در رتبه چهارم قرار گرفت. از آن زمان، آنچلوتی با میلان، چلسی، پاری‌سن‌ژرمن، رئال‌مادرید و بایرن مونیخ هرگاه در لیگ قهرمانان اروپا حاضر بود، موفق شد از دور گروهی صعود کند.
 سوپرسیو آلیسون ناجی لیورپول
سیو فوق‌العاده آلیسون دروازه‌بان لیورپول در مقابل ناپولی در دقایق تلف‌ شده‌ پایان بازی این تیم را از حذف از مرحله گروهی لیگ قهرمانان نجات داد. یورگن کلوپ سرمربی دوست‌داشتنی لیورپول بعد از بازی بخش عمده‌ای از ارزیابی خود را به تمجید پرحرارت از دروازه‌بان برزیلی تیمش و سیو بی‌نظیر او اختصاص داد و حتی گفت که اگر می‌دانست آلیسون تا این حد فوق‌العاده است، در ابتدای فصل برای خرید او حاضر بود 2 برابر هزینه کند. این گفته‌های کلوپ از آن رو اهمیت پیدا می‌کند که پیش از شروع فصل، لیورپول با انتقادهای زیادی درباره‌ مبلغ بسیار زیاد جذب آلیسون مواجه بود و برخی از ناظران معتقد بودند لیورپولی‌ها که از ضعف دروازه‌بان‌های خود در فصل گذشته خاطره‌ بدی دارند، بیش از آن‌که لازم باشد برای انتقال آلیسون از رم به آنفیلد هزینه کرده‌اند.
 رکوردشکنی تاریخی بارسا در چمپیونزلیگ
بارسلونا با تساوی مقابل تاتنهام، توانست روند شکست‌ناپذیری خود در خانه را به عدد 29 رسانده و به رکورد پیشین رقابت‌ها برسد. آبی‌و اناری‌ها با تساوی یک- یک مقابل اسپرز، از سپتامبر 2013 در خانه شکست نخورده‌اند و 26 پیروزی و 3 تساوی در این مدت به ثبت رسانده‌اند. رکورد پیشین متعلق به بایرن‌مونیخ است که بین سال‌های 1988 تا 2002 موفق شده بود 29 بازی در خانه متحمل شکست نشود. شاگردان والورده در ابتدا توسط عثمان دمبله از حریف خود پیش افتادند و تا پایان بازی نیز موقعیت‌های خوبی داشتند ولی لوکاس مورا در فاصله 5 دقیقه مانده به پایان بازی، توانست گل تساوی‌بخش را زده تا تاتنهام با توجه به تساوی اینتر، راهی دور بعد رقابت‌ها شود.
 صدمین برد کاسیاس در چمپیونزلیگ
ایکر کاسیاس دروازه‌بان پورتو با پیروزی 3-2 این تیم پرتغالی مقابل گالاتاسرای و صعود پورتو به مرحله‌ حذفی لیگ قهرمانان، صدمین پیروزی خود در این رقابت‌ها را ثبت کرد. ایکر مقدس بعد از پیروزی تیمش پورتو در مقابل گالاتاسرای در زمین این تیم ترکیه‌ای که باعث شد پورتو به عنوان صدرنشین گروه D چمپیونزلیگ به مرحله‌ یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها راه پیدا کند با لبخند و خوشحالی به رکورد صدمین پیروزی خود در تاریخ لیگ قهرمانان اشاره کرد و گفت این آمار باعث شده تازه متوجه شود که چه سال‌های طولانی‌ای در این رقابت‌ها حضور داشته است: «این زیباست ولی در عین حال غم‌انگیز هم هست. تازه به خودم آمدم و متوجه شدم چه سال‌های طولانی‌ای است که در این رقابت‌ها یعنی مهم‌ترین رقابت باشگاهی دنیا بازی می‌کنم. من از رسیدن به این رکورد خوشحالم. این‌که این تجربه برای من و تیمم با یک پیروزی به دست آمد، خیلی مهم است. به نظرم ما باید فعلا روی حال تمرکز داشته باشیم. ما در گروه‌مان صدرنشین شده‌ایم و حالا باید منتظر قرعه‌کشی مرحله بعد بمانیم و ببینیم چه پیش می‌آید. از این به بعد تمرکز ما روی ادامه‌ چمپیونزلیگ، لیگ پرتغال و جام‌حذفی پرتغال خواهد بود و می‌دانیم که کار ساده‌ای در پیش نخواهیم داشت‌.»
 اینتر هدیه بارسا را پس فرستاد
شاگردان اسپالتی در شبی که هرگز نمایش خوبی در خانه ارائه ندادند، در نهایت با نتیجه یک- یک برابر رقیب هلندی خود آیندهوون متوقف شدند و با لیگ قهرمانان وداع کردند. حالا نرآتزوری در شرایطی که می‌توانست با استفاده از تساوی بارسا و تاتنهام و شکست دادن آیندهوون به مرحله حذفی راه پیدا کند، هدیه بارسا را پس فرستاد و در نهایت تاوان این بی‌دقتی را با تبعید به یورو لیگ داد.