نگاهی به خط خورده‌های احتمالی از آخرین قاب تیم ملی

احتمال کاهش سهمیه سرخابی‌‌

29 بازیکن حاضر در اردوی تیم ملی ایران دیروز اولین تصاویر تیمی خود در پروژه جام ملت‌های آسیا 2019 را در دوربین عکاسان به ثبت رساندند. این 29 بازیکن شامل 4 دروازه‌بان،‌10‌مدافع، 11 هافبک و 4 مهاجم هستند که اگر کاوه رضایی مصدوم را در این جمع در نظر بگیریم، این تعداد به‌30 خواهد رسید. اردونشینان تیم ملی به‌جز یکی، 2 بازیکن اغلب سابقه طولانی حضور در جمع ملی‌پوشان را دارند و اکثرشان به تناوب در تیم ملی نیز به میدان رفته‌اند. در این شرایط خط زدن حداقل 7 بازیکن از این جمع کاری بسیار دشوار برای کادرفنی تیم ملی است؛ کار دشواری که به‌هر حال اجتناب‌ناپذیر است و دیر یا زود باید صورت بگیرد. با دیدن قاب تیم ملی، 2 سوال مهم در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال نقش می‌بندد. اولین سوال این است که آیا بازیکنی شانس اضافه شدن به این قاب ملی را دارد؟ پاسخ به این سوال تا حدودی آسان است. کی‌روش بارها و بارها گفته که کسانی مسافر امارات خواهند شد که به واسطه حضور در اردوهای تیم ملی با فلسفه او کاملا آشنا هستند و با توجه به این مسئله فقط کاوه رضایی و رامین رضاییان شانس اضافه شدن به لیست تیم ملی را دارند. اما سوال دوم این است که از آخرین قاب دسته جمعی تیم ملی کدام بازیکنان سفر به امارات و حضور در جام ملت‌ها را از دست خواهند داد. مسلما اما پاسخ به سوال دوم نسبت به سوال قبلی به مراتب سخت‌تر است. برای پاسخ به این سوال پست به پست جلو می‌رویم.
 دروازه‌بان‌ها: علیرضا بیرانوند (پرسپولیس تهران)، امیر عابدزاده (ماریتیمو)، رشید مظاهری (ذوب‌آهن) و سید‌حسین حسینی (استقلال)
در بین 4 دروازه‌بان دعوت شده به تیم ملی، جایگاه علیرضا بیرانوند تثبیت شده‌ و به تازگی عابدزاده هم با نمایش‌های درخشان خود توانسته اعتماد کی‌روش را جلب کند. به این ترتیب رقابت برای ماندن در تیم ملی بین مظاهری و حسینی خواهد بود که از این‌بین شانس مظاهری به مراتب بیشتر است، چراکه او هم تجربه حضور در جام جهانی را دارد و هم وضعیتش در باشگاه به مراتب بهتر از حسینی است.
خط دفاعی: صادق محرمی (دیناموزاگرب)، وریا غفوری (استقلال)، مرتضی پور‌علی‌گنجی (یوپن)، محمدرضا خانزاده (الاهلی)، پژمان منتظری (استقلال)، سید‌مجید حسینی (ترابوزان)، روزبه چشمی (استقلال‌)، میلاد محمدی (احمد گروژنی)، احسان حاج‌صفی (تراکتورسازی) و آرمین سهرابیان (استقلال)
در بین مدافعان بازیکنانی مثل پورعلی‌گنجی، منتظری، مجید حسینی، روزبه چشمی، میلاد محمدی و احسان حاج‌صفی مهره‌های قابل اعتماد کی‌روش هستند و وریا غفوری هم تا‌کنون حضور خوبی در تمرینات تیم ملی داشته است. در این شرایط احتمالا محرمی، سهرابیان و خانزاده خط خورده‌های خط دفاعی تیم ملی خواهند بود.
خط میانی: سعید عزت‌اللهی (ردینگ)، علی کریمی (استقلال) احمد نوراللهی (پرسپولیس)، وحید امیری (ترابوزان)، امید ابراهیمی (الاهلی)، اشکان دژاگه (تراکتورسازی)، سامان قدوس (آمیان)، مسعود شجاعی (تراکتورسازی)
در بین هافبک‌ها احتمالا یک نفر باید قبل از سفر به امارات از اردوی تیم ملی خداحافظی کند. در این بین احمد نوراللهی کمترین مدت زمان حضور در اردوهای تیم ملی را دارد و اگر اتفاق خاصی مثل مصدومیت دیگر هافبک‌ها رخ ندهد، احتمالا او خط خورده کی‌روش خواهد بود.
مهاجمان: سردار آزمون (روبین‌کازان)، کریم انصاری‌فرد (ناتینگهام‌فارست)، علیرضا جهانبخش (برایتون)‌، مهدی ترابی (سایپا)، مهدی طارمی (الغرافه) و علی قلی‌زاده (شارلوا)
برای محدود شدن لیست تیم ملی به 23 نفر، احتمالا یک نفر هم از مهاجمان خط خواهد خورد. در خط حمله قضیه کاملا ساده‌تر به نظر می‌رسد، چرا‌که کی‌روش از کنار نام سردار، طارمی، جهانبخش و کریم به سادگی عبور نخواهد کرد و خط خورده مربی تیم ملی به احتمال فراوان از بین ترابی و قلی‌زاده خواهد بود. ‌