واکنش تند اهالی فوتبال به رفتار توهین‌آمیز کی‌روش و مک‌درموت

سمفونی نفرت!

اظهارات 2 روز پیش کارلوس کی‌روش در آکادمی ملی فوتبال و زمان افتتاح زمین شماره دوی این مجموعه و تکرار گلایه‌ها و انتقادهای همیشگی او از امکانات کم فوتبال ایران و کنایه او به حمید استیلی مدیر تیم امید برای عدم استفاده از پک و میراث خود خواندن زمین شماره 2 و پک، عصبانیت و دلخوری اهالی فوتبال را در پی داشت و آن‌ها در پی پاسخگویی به سرمربی تیم ملی بودند که مک‌درموت دستیار ایرلندی‌اش به حمید استیلی مدیر تیم امید حمله و تاکید کرد او تیم ملی را با سیرک اشتباه گرفته است. اظهارنظر دستیار کی‌روش ناراحتی اهالی فوتبال از مسئولان فدراسیون و کی‌روش را تشدید کرد و واکنش‌های تند آن‌ها را در پی داشت تا جایی که امیررضا واعظی‌آشتیانی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: «کی‌روش خیال می‌کند که 2 قرن پیش است. او کاری نکند که با لگد از ایران بیرون انداخته شود!» البته سایر پیشکسوتان و اهالی فوتبال هم دست کمی از واعظی‌آشتیانی نداشتند و حسابی کی‌روش را آماج انتقادهای تند و تیزشان قرار دادند.
 مهرداد میناوند بازیکن سابق تیم ملی: وقتی می‌بینیم به چهره‌های زحمت‌کش فوتبال توهین می‌شود خونمان به جوش می‌آید. مربیان خارجی زیادی دیدم و تا به حال ندیدم یک نفر آنقدر پر از حسد باشد و این رفتارها را انجام دهد. حمید استیلی شناسنامه فوتبال است و گل قرن را به ثمر رسانده است. حفظ احترام او برای همه واجب است. شنیدم کارلوس کی‌روش در مصاحبه‌ای اعلام کرده این کمپ به یادگار از من در ایران می‌ماند. آن کمپ را صفایی‌فراهانی از پاداش صعود به جام جهانی فرانسه راه انداخت. کارلوس کی‌روش 8 سال است به ایران آمده و هنوز موفقیت خاصی نداشته است. اگر او جای برانکو بود چه می‌کرد. وقتی یک مربی بعد از 8 سال یک قهرمانی نیاورده چطور این برخوردها را می‌کند.
حشمت مهاجرانی سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران: این اولین بار نیست که یک گروه می‌گویند که نمی‌توانند از تاسیسات ساختمان پک استفاده کنند، باعث تعجب است که دستیار کی‌روش مصاحبه می‌کند و می‌گوید استیلی تیم ملی را با سیرک اشتباه گرفته است. من از شما می‌پرسم این ادبیات در حد یک مربی است؟ کمک‌مربی تیم ملی باید از استیلی عذرخواهی کند و دیگر نباید از این ادبیات استفاده کند. فدراسیون هم باید پا وسط بگذارد چون مربی چه‌کاره است که در مورد اشخاص دیگر حرف می‌زند آن هم یک دستیار.
 خداداد عزیزی پیشکسوت تیم فوتبال ایران: ‌این اتفاق جدیدی نیست. متاسفانه چند سال است که شاهد این مشکلات هستیم و صحبت در مورد آن فایده ندارد. اگر امروز مقابل این رفتارها واکنشی نشان ندهیم، دفعه بعد تدارکات تیم پورتو علیه علی پروین و آبدارچی بنفیکا علیه احمدرضا عابدزاده صحبت می‌کند. حمید استیلی جزو بزرگان فوتبال ایران است بی‌احترامی به او بی‌احترامی به فوتبال است.
 امیر حاج‌رضایی مربی سابق تیم ملی: ظاهرا کی‌روش سر سازگاری ندارد. من جزییات ماجرا را نمی‌دانم و نمی‌توانم قضاوت کنم ولی کی‌روش هیچ وقت ادبیات خوبی نداشته و همواره شاهد تکبر در رفتار و صحبت‌های او بوده‌ایم. استیلی چهره‌ای ملی و افتخارآفرین است و تا جایی که من از او شناخت دارم بی‌حاشیه کار می‌کند. الان هم آمده تا به تیم ملی کشورش کمک کند اما دلیل این‌که مک‌درموت به خودش اجازه می‌دهد اینطور صحبت کند، هیچ چیز نیست جز این‌که فدراسیون فوتبال تابع سرمربی تیم ملی است و در تمام صحنه‌ها فقط نظارت کرده و هیچ دخالتی نکرده است؛ یعنی هیچ قدرتی هم ندارد که روی سرمربی تیم ملی اعمال کند.
 محمدمایلی کهن سرمربی سابق تیم ملی: آقای کی‌روش درست می‌گوید. اگر فوتبال ایران سیرک نبود نمی‌توانستیم در خدمت ایشان و دستیارش باشیم. اگر فوتبال ما سیرک نبود امثال شما نمی‌توانستید 8 سال در این مملکت هر کاری دلتان می‌خواهد انجام بدهید. کی‌روش گفته پک میراث من برای شماست خب یک سوال هست؛ ایشان مهندس یا کارگر ساختمان است که این حرف‌ها را می‌زند؟ طوری از پک می‌گوید انگار خودش آن را ساخته.
 بیژن ذوالفقارنسب، سرمربی پیشین تیم ملی: در بحث مشکلات به وجود آمده بین تیم امید و تیم بزرگسالان 2 مشکل وجود دارد؛ ابتدا این‌که اختیاراتی که به کی‌روش داده شده نامحدود است و دوم این‌که فدراسیون فوتبال یک کمیته فنی مقتدر و توانمند ندارد که به فدراسیون برای تیم‌ها برنامه بدهد و بخواهد که اجرا شود. مربی تیم ملی بی‌احترامی می‌کند اما اگر در فوتبال ایران سیرکی وجود داشته باشد این سیرک همان تیم ملی بزرگسالان است که بازیکنی که جزو فهرست دعوت‌‌شدگان نیست به اردو می‌آید و در تمرینات شرکت می‌کند.
 
اما سرمربی پرتغالی تیم ملی در واکنشی عجیب این مصاحبه‌ها و هجمه به دستیار هتاکش را ارکستر هماهنگ‌شده خواند و به جای عذرخواهی و تقبیح اقدام مربی ایرلندی تیم ملی به دفاع از او پرداخت: «ما می‌دانیم این پاسخ‌های هماهنگ‌شده‌ای که همه یکصدا به عنوان یک ارکستر داده شده، از کجا آمده است. این ارکسترها برای ما دیگر چیز جدیدی نیست و می‌دانیم از کجا می‌خواهند مخل برنامه‌های تیم ملی شوند. اگر آقای استیلی یا هر شخص دیگری مشکلی دارد دفتر ما اینجاست در پک و البته دفتر استیلی برای تقریبا 2 سال است که خالی است. تلفن همراهمان روشن است، چرا ایشان باید اینگونه مسائل را به رسانه‌ بیاورد؟ شما در مورد آن فکر کنید. امیدوارم همه متوجه شوند که ما اینجا هستیم تا باعث خوشحالی و غرور مردم بزرگ ایران باشیم.»