سنگین‌ترین شکست تاریخ کروات‌ها

اسپانیا نایب‌قهرمان جهان را به توپ بست

بعد از اخراج خولین لوپتگی از اردوی اسپانیا در خلال جام‌جهانی روسیه به دلیل مذاکره با رئال‌مادرید بدون اطلاع فدراسیون فوتبال لاروخا، بسیاری تصور می‌کردند که قهرمان سابق جهان و اروپا دیگر به روزهای خوب گذشته خود بازنمی‌گردد اما ماتادورها تحت هدایت لوئیز انریکه تاکنون شروع خوبی داشته‌اند و در لیگ ملت‌های اروپا توانستند نایب‌قهرمان جهان یعنی کرواسی را با 6 گل در هم بکوبند. کرواسی به عنوان نایب‌قهرمان جهان مقابل اسپانیا قرار گرفت اما بدترین شکست تاریخ فوتبال این کشور در دیدار سه‌شنبه شب رقم خورد. 2 ماه قبل بود که شاگردان زلاتکو دالیچ به فینال جام‌جهانی رسیدند و هرچند در دیدار نهایی 4- 2 مغلوب فرانسه شدند اما باز‌هم یک تورنمنت تاریخی را پشت سر گذاشتند اما سه‌شنبه شب لوکا مودریچ، ایوان راکیتیچ، ایوان پریشیچ و دیگر ستاره‌های کرواسی برابر تیم جدید اسپانیا که زیر‌نظر لوئیز انریکه اوج گرفته، حرفی برای گفتن نداشتند و گلباران شدند. گل‌های سائول نیگز، مارکو آسنسیو، کالینیچ (گل به خودی)، سرخیو راموس، رودریگو و ایسکو، بدترین شکست تاریخ کرواسی را رقم زد. پیش از آن، کرواسی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی‌2010، مقابل انگلیس با نتیجه 5- یک شکست خورده بود که بدترین شکست تاریخ این تیم محسوب می‌شد.
 یک گام فاصله تا صعود به نیمه نهایی
پیروزی در بازی اول مقابل انگلیس در ویمبلی و شکستن رکورد 67 ساله و سپس پیروزی مقابل نایب‌قهرمان جهان در الچه با 6 گل اختلاف، باعث شده تا اسپانیا از حالا به عنوان یکی از4 تیم اصلی لیگ ملت‌ها شناخته شود. لاروخا در دیدار اول خود موفق شد با نتیجه 2- یک سه‌شیرها و با درخشش ستاره‌هایی نظیر آسنسیو و سائول، 6- صفر کرواسی را شکست دهد. حالا آن‌ها در صدر گروه 3 تیمی هستند و با اختلاف گلی که ایجاد کرده‌اند، تنها به 2 تساوی نیاز دارند که صدرنشینی‌شان قطعی شده و به نیمه‌نهایی صعود کنند. کسب 6 امتیاز از 6 امتیاز ممکن باعث می‌شود تا حالا با یک پیروزی و یا 2 تساوی دیگر، اسپانیا به عنوان صدرنشین به مرحله نیمه نهایی صعود کند.
 تغییر نسل لاروخا
اسپانیا در این بازی نسبت به اسکوادش در جام جهانی 5 غایب بزرگ داشت. جرارد پیکه، داوید سیلوا و آندرس اینیستا هر 3 بازنشستگی خودشان از بازی‌های ملی را اعلام کرده بودند و کوکه و جوردی آلبا هم از سوی انریکه به تیم ملی دعوت نشدند. بنابراین در اسپانیای انریکه تنها 3 بازمانده از قهرمانان جام جهانی 2010 باقی مانده بود. در عوض سائول نیگز، آسنسیو، رودری، دنی سبایوس و لوئیز گایا ستاره‌های تیمشان در زمین بودند و هر 5 ‌تا زیر 23 سال. در سوی دیگر زمین کرواسی هم نسبت به جام‌جهانی تغییراتی داشت. دنیل سوباسیچ، آنته ربیچ، ایوان استرینیچ، دژان لوورن و ماریو مانژوکیچ غایبان بزرگ نایب‌قهرمان جهان بودند، اما مسئله چیزی فراتر از این تغییرات بود. کرواسی بعد از این‌که گل اول را خورد، با این‌که در‌20 دقیقه اول فشار زیادی روی خط دفاعی اسپانیا آورده‌ و 2 فرصت را توسط ایوان راکیتیچ و سانتینی از دست داده بود، دیگر هیچ پاسخی نداشت و در نیمه دوم شاگردان زلاتکو دالیچ انگار فقط برای شنیدن سوت پایان بازی می‌کردند. بدین‌ترتیب بود که سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال کرواسی رقم خورد، فقط 2 ماه بعد از رسیدن به بزرگ‌ترین افتخارشان. بعد از پایان بازی وقتی از انریکه درباره سائول پرسیدند، او از صفاتی چون بی‌نظیر و بی‌نقص استفاده کرد. حتی یکی از خبرنگاران نوع فوتبال سائول را با خود انریکه در دوران بازی‌اش مقایسه کرد و سرمربی لاروخا در جواب گفت: «سائول نسخه‌ای بسیار پیشرفته‌تر از من است.‌» برای توصیف آسنسیو اما در این شب به سختی می‌توان صفتی درست پیدا کرد. او در دقایقی از این بازی غیر‌قابل مهار و غیر‌واقعی به نظر می‌رسید.