فدراسیون پینگ‌پنگ امیدوار به لژیونر شدن نوشاد عالمیان و افشین نوروزی است

علی‌قارداشی: موفقیت‌های فدراسیون پینگ‌پنگ حاصل کار تیمی است

نویسنده : سارا اصلانی

تاریخ‌سازی نابغه چپ‌دست ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی، پینگ‌پنگ ایران را بعد از 52 سال صاحب یک برنز آسیایی کرد. نوشاد عالمیان درحالی با ایستادن روی سکوی سوم رقابت‌های انفرادی جاکارتا به 5 دهه انتظار این رشته برای کسب سکو پایان داد که درست چندی  پیش، جوانان پینگ‌پنگ‌باز ایران هم موفق شده بودند در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا برای اولین بار صاحب مدال برنز شوند. مهرداد علی‌قارداشی رئیس فدراسیون پینگ‌پنگ در مصاحبه با خراسان کسب این 2 مدال ارزشمند را حاصل کاربلدی، وفاق و همدلی تک‌تک اعضای فدراسیون دانست. او که حالا سطح توقعات از پینگ‌پنگ ایران برای مدالیست شدن در المپیک را هم بالا می‌داند، ابراز امیدواری کرد با افزایش تعداد لژیونرهای ایرانی در لیگ‌های خارجی، این رشته حضوری موفق در المپیک داشته باشد. ‌
- پیش‌بینی کسب یک مدال تاریخی در بازی‌های آسیایی را داشتید؟
واقعیت این است که پیش‌بینی کسب مدال را با احتمال بسیار کم داشتیم. علت هم این است که وقتی به رنکینگ‌ها نگاه می‌کردیم، نوشاد و نیما در سید 14 و 15 انفرادی قرار داشتند، بنابراین باید بسیار فراتر از توانایی‌های خود بازی‌ می‌کردند تا بتوانند مدال بگیرند. به‌هر حال ما در زمره فدراسیون‌هایی بودیم که از نظر مدال‌آوری، شانس کمی داشتیم.
- با این‌که روی مدال‌آوری پینگ‌پنگ حساب خاصی باز نشده بود اما این اتفاق رخ داد. فکر می‌کنید علت چه بود؟
خدا‌را شکر به دلیل کار تیمی که انجام شد و وفاق و همدلی موجود در فدراسیون، توانستیم موفق باشیم. ضمن این‌که در فدراسیون پینگ‌پنگ هر فردی کار خود را به خوبی بلد است و هر فرد کارشناس حوزه خود محسوب می‌شود و به وظایفش کاملا آگاه است. همه این عوامل باعث شده که نه تنها مدال برنز نوشاد در بازی‌های آسیایی کسب شود، بلکه‌ 20 روز پیش از آن ما بتوانیم در رده سنی جوانان هم برای اولین بار در رقابت‌های قهرمانی آسیا- میانمار صاحب مدال برنز شویم و افتخار دیگری در کارنامه پینگ‌پنگ ایران ثبت شود. هم‌زمان با مدال نوشاد و اختتامیه بازی‌های آسیایی، رادین خیام عضو تیم منتخب نوجوانان آسیا شد و در‌کنار چینی‌ها و ژاپنی‌ها قرار گرفت. همه این عوامل نشان می‌دهد که در فدراسیون پینگ‌پنگ در همه رده‌های سنی یک کار تیمی درحال انجام است. امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.
- نقش مدیریت خودتان را در رقم خوردن این برد تاریخی موثر می‌دانید؟
نقش من به همکارانم برمی‌گردد. بیش از 4 دهه است که در ورزش پله‌پله جلو آمده‌ایم. از نظر من مدیر فقط نقش مدیریتی برعهده دارد و کارهای اجرایی بردوش همکاران است. بنابراین جا دارد از تک تک همکارانم تشکر کنم. با این حال تاکید دارم رمز موفقیت ما در فدراسیون پینگ‌پنگ این است که همه کاربلد هستند. ضمن این‌که در فدراسیون همه می‌دانند که هرکاری از دستمان بربیاید، برایشان انجام می‌دهیم و اگر هم کاری انجام نمی‌شود، در‌واقع شدنی نبوده. به همین‌خاطر، یک حس مثبت در فدراسیون پینگ‌پنگ حاکم است. من هم به عنوان فردی که هم به لحاظ سنی از بقیه بزرگ‌ترم و هم در راس فدراسیون قرار دارم، شاید بتوانم بگویم که در ایجاد وفاق و همدلی در بین همکارانم تاثیرگذار بوده‌ام.  
- کسب مدال در المپیک آسیایی، حالا سطح توقعات از پینگ‌پنگ را تا حد کسب مدال در المپیک بالا برده. این درحالی است که برای رسیدن به مدال المپیک باید از حالا اقدام کنید و دست‌کم در تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی حاضر شوید. حال آن‌که باتوجه به شرایط اقتصادی فدراسیون‌ها که متاثر از شرایط اقتصادی کشور است، تورنمنت‌های ورزشی یکی پس از دیگری درحال لغو شدن است. وضعیت در فدراسیون پینگ‌پنگ چطور پیش ‌می‌رود؟
خدا‌را‌شکر شما به شرایط موجود آگاهی کاملی دارید و به بخشی از پاسخ‌های من هم اشاره کردید. اما من می‌خواهم بگویم درحال حاضر یک اتفاق مثبت برای پینگ‌پنگ ایران اتفاق افتاده و آن این‌که نیما عالمیان و امین احمدیان در فرانسه و اتریش لژیونر شده‌اند. اگر افشین نوروزی و نوشاد عالمیان هم لژیونر شوند، خیال ما کمی بیشتر راحت می‌شود. چراکه اعضای اصلی تیم‌ملی‌مان می‌توانند مرتب در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کنند. البته این مسئله بستگی به شرایط خانوادگی ملی‌پوشان هم دارد. یعنی اگر لژیونر شدن ملی‌پوشان ما رقم بخورد و خودشان هم مایل به این اتفاق باشند، هم مسائل مالی بهتر می‌شود و هم امکان حضور این دسته ملی‌پوشان در مسابقاتی که رنکینگ جهانی دارد و زیر‌نظر فدراسیون جهانی است، فراهم می‌شود. امیدواریم که این اتفاق برای نوشاد و افشین و حتی دیگر بازیکنانی که شایستگی و توان فنی لازم را دارند هم فراهم شود.
- درباره برنامه‌هایتان برای حضور در المپیک هم صحبت کنید...
قوانین فدراسیون جهانی به گونه‌ای است که برای حضور در المپیک، فدراسیون‌های ملی باید به دفعات در مسابقات رسمی که صاحب رنک بوده و زیر‌نظر فدراسیون جهانی است، شرکت کنند. برای حضوری موفق در المپیک باید هم جذب اسپانسرمان را بهتر‌ و در‌کنار آن تلاش‌مان را بیشتر کنیم. امیدوارم خداوند هم کمک کند و شرایط اقتصادی کشور بهتر شود تا بخش بین‌المللی فدراسیون هم با دغدغه کمتری به وظایف خود عمل کنند.
- به لژیونر شدن افشین و نوشاد اشاره کردید. آیا این 2 ملی‌پوش پیشنهاد خارجی خاصی دارند؟
این ‌2 ورزشکار قبلا پیشنهاد خارجی داشتند. اما‌‌ این 2 ملی‌پوش ما متاهل هستند. به همین‌خاطر ما باید با توجه به شرایط کنونی این 2 ورزشکار، پیشنهاد خارجی جدید برای آن‌ها دریافت کنیم. چون شرایط فنی این 2 ورزشکار خوب است و می‌توان روی آن کار کرد. در‌حال حاضر به لژیونر شدن نوشاد و افشین امیدوارم و ان‌شاا... که این اتفاق رخ دهد.