ازبکستان- ایران؛ از نگاه کارشناسان

در دفاع قبول، در حمله مردود

تیم ملی ایران در بازی دوستانه مقابل ازبکستان توانست با تگ گل مهدی ترابی به برتری برسد. در خصوص این بازی نظر کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران را جویا شدیم.
بهتاش فریبا: شاید در نیمه اول بازیکنان کمی هماهنگ نبودند ولی در نیمه دوم مالکیت بازی در اختیار ما شد و سرعت خوبی گرفت. تغییرات کی‌روش هم خوب بود و تنها نکته منفی برای تیم ملی مصدومیت مجید حسینی بود که انشاا... مشکل خاصی نباشد. در نیمه دوم هم با اضافه شدن محرمی، طارمی و قدوس موج حملات تیم ملی دوچندان شد. ازبکستان تیم خوبی شده که یک مربی کاربلد را استخدام کرده و میانگین سنی آن تیم هم پایین آمده است. در وسط زمین ابراهیمی و عزت‌اللهی خوب توپ می‌گرفتند و نکته‌ای که از زمان حضور کی‌روش در ایران مشخص شده نظم در بازی تیم ملی است. مثلا وقتی عزت‌اللهی جلو می‌رود ابراهیمی وسط زمین می‌ماند و این نشان از تمرینات تیم ملی است.
مرتضی فنونی‌زاده: ازبکستان حریف بدی نبود و ایران هم نسبت به جام جهانی کمی بهتر شده است. البته هرچند که تیم ملی بهتر شده ولی باید تفکرات کی‌روش کمی تغییر کند و بازی هجومی‌تری را ارایه دهد. در جام ملت‌های آسیا همه تیم‌ها مثل ایران قدرتمند هستند و کی‌روش باید هجومی‌تر بازی کند. تیم ملی بازیکنان هجومی خوب و زیادی دارد که می‌شود از آن‌ها استفاده بهتر و برای حملات بیشتر برنامه‌ریزی کرد.
حمید درخشان: این اولین بازی تیم ملی بعد از جام جهانی بود و برای شروع، بازی بدی نبود اما باید تیم ملی بازی‌های تدارکاتی بیشتر و با تیم‌های قوی‌تری انجام دهد. مشکلاتی در خط حمله وجود دارد و تیم ملی نیاز به بازسازی در بخش‌هایی دارد. تیم ملی نباید در جام ملت‌ها دفاعی بازی‌کند و اگر تیم ما در رده‌بندی فیفا در آسیا اول است پس باید در زمین بازی هم تیم اول آسیا باشد. باید فوتبال رو به جلو بازی کنیم و نیاز به هماهنگی بیشتری بین بازیکنان تیم ملی در این زمینه وجود دارد. یک مربی می‌تواند در ۳ سال، کار فنی در تیم ملی انجام دهد و کی‌روش حدود ۷ سال سرمربی تیم ملی ایران بوده و فقط در اصلاح ساختار دفاعی تیم عملکرد خوبی داشته است. ما در 2 جام جهانی حضور داشتیم و جز دفاع کردن کاری نکردیم و در نهایت هم حذف شدیم. با آمدن مربی خارجی باید نوع فوتبال تغییر کند و چیزی به فوتبال اضافه شود اما چیزی به فوتبال ایران اضافه نشده.
اسماعیل حلالی: به نظرم بازی بدی نبود و ازبک‌ها تیم قدرتمندی بودند که این بازی می‌تواند به تیم ملی ایران کمک زیادی کند. البته در مواقعی که فشار تیم ملی روی تیم حریف کم می‌شد آن‌ها ضدحملاتی می‌زدند که باعث ایجاد چند موقعیت حساس شد اما در کل در کار دفاعی مثل همیشه عالی بودیم. ایران باید در آسیا فوتبال هجومی‌تری بازی کرده تا بتواند نتایج بهتری کسب کند.