یورش کاروان ایران به مدال‌های خوش‌رنگ بازی‌های آسیایی اندونزی

یک ایران، یک صدا

محمد پناهی‌فرد/خبرنگار اعزامی به جاکارتا

هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی درحالی‌ امروز به میزبانی اندونزی رسما افتتاح می‌شود که این دوره از بازی‌ها برای نخستین بار قرار است در 2 شهر جاکارتا، پالمبانگ و 7 شهر حومه پایتخت این کشور برگزار شود. در 17 دوره قبلی، همیشه بازی‌ها در یک شهر و در یک دهکده المپیک برگزار می‌شد اما در این دوره، شورای المپیک آسیا پراکندگی مسابقات را به 9 شهر افزایش داد. قرار است 45 کشور حاضر در اندونزی با 11‌هزار ورزشکار در‌ 67 رشته، 462 رویداد ورزشی به رقابت با یکدیگر بپردازند. ایران نیز با280 ورزشکار مرد و 98 ورزشکار زن در 42 رشته ورزشی در این دوره بازی‌های آسیایی حضور خواهد داشت. شعار کاروان ایران «یک ایران، یک صدا» انتخاب شده تا ورزشکاران کشورمان با این شعار حماسی و ملی به مصاف حریفان خود بروند.
 رشته‌های جدید در بازی‌ها
4 رشته بیس‌بال، کاراته، اسکیت و صخره‌نوردی به‌عنوان رشته‌های جدید در المپیک‌2020، به بازی‌های آسیایی هم اضافه شده‌اند و در این میان ورزش‌های رزمی (ووشو، سامبو، پنجاگ‌سیلات، جوجیتسو) و پاراگلایدر هم نخستین حضور خود را در این رویداد بزرگ تجربه خواهند کرد. شهر پالمبانگ دیگر شهر برگزار‌کننده مسابقات، در شمال کشور اندونزی و نزدیک به خط استوا قرار دارد. این شهر میزبان 9 رشته ورزشی خواهد بود که کاروان ایران در 7 رشته ورزشی آن شرکت خواهد کرد. رشته‌های تیراندازی، سه‌گانه قایقرانی، اسکیت، سپک‌تاکرا، سنگ‌نوردی، فوتبال زنان، تنیس، والیبال ساحلی در این شهر برگزار خواهد شد.
 سمبل بازی‌ها
سمبل هجدهمین دوره بازی‌ها هم متشکل از 3 حیوان کرگدن و گوزن و ‌‌پرنده‌ است که هر‌کدام دارای معنایی خاص هستند ‌و سعی شده در این بازی‌ها به فرهنگ‌های بومی نیز توجه شود.
 ثبت یک رکورد
اعزام 378 ورزشکار به بازی‌های آسیایی در‌واقع ثبت یک رکورد برای کاروان ایران است، فقط در بازی‌های 1974 کاروان ایران متشکل از‌400 ورزشکار بود که این بازی‌ها به میزبانی کشورمان برگزار شد. کاروان ایران در تعداد ورزشکاران زن هم یک رکورد جا به‌جا کرد، چراکه پس از انقلاب برای نخستین بار با 98 ورزشکار زن در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کند.  
 در انتظار شکستن رکورد طلا
ایران در بازی‌های آسیایی دوره قبل که در اینچئون کره جنوبی برگزار شد، 21 مدال طلا کسب کرد که این تعداد، بیشترین مدال طلایی بود که ورزشکاران ما در یک دوره از بازی‌ها پس از انقلاب کسب می‌کردند. بیشترین مدال طلای کاروان ایران 36 مدال بوده که این تعداد مدال در سال 1974 به میزبانی تهران به دست آمد. محمدرضا داورزنی معاون‌وزیر ورزش پیش‌بینی کرده که ورزشکاران ما می‌توانند در این دوره از بازی‌ها به رکورد 26 مدال طلا دست یابند. در بازی‌های آسیایی‌2010 گوانگجو هم تیم‌ ایران در حالی به‌20 مدال طلا رسید که با 362 ورزشکار حضور یافته بود و بعد از تیم‌های چین، کره جنوبی و ژاپن به مقام چهارم رسید. ‌هر‌چند‌ با تصمیم ستاد برگزارکننده بازی‌های آسیایی در این دوره با حذف اوزان سنگین وزن در بوکس و همچنین حذف وزن 75 کیلوگرم ووشو که یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال طلا بود و همچنین کاهش‌ سهمیه در کشتی و تکواندو و همچنین حذف رشته انفرادی کامپوند در تیراندازی با کمان، دایره مدال‌آوری کاروان ایران را محدود کرده‌اند اما مسئولان ورزشی ایران امید دارند تا ورزشکاران ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی خوش بدرخشند.
 یورش به کسب مدال طلا
در دوره‌های گذشته بازی‌های آسیایی رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو امید اول ایران برای کسب مدال طلا بودند اما در این دوره و با توجه به اضافه شدن چند رشته دایره مدال‌آوری ایران در کسب مدال طلا افزایش پیدا خواهد کرد. در این‌میان بدون‌تردید کشتی مثل همیشه امید اول مدال‌آوری کاروان ایران است. این درحالی است که رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی 2 مدال طلا برای آزاد و 2 مدال طلا برای فرنگی پیش‌بینی کرده است. علاوه بر این‌ها پولادمردان ایران در این رقابت‌ها برای کسب مدال بی‌امید نیستند. تکواندو هم البته همیشه بازوی ورزش ایران بوده، هرچند‌ در این یکی، 2 سال اخیر به صورت مقطعی افت کرده اما در همه دوره‌هایی که در بازی‌های آسیایی حضور داشته، دست پر به ایران بازگشته و سهم این رشته 39 مدال بوده.
 احسان حدادی رکورد می‌زند؟
احسان حدادی رکورددار پرتاب دیسک ایران، سابقه ۳ دوره کسب طلا در بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود دارد و این روزها هم در اوج آمادگی به‌سر می‌برد. حدادی می‌تواند چهارمین قهرمانی‌اش در بازی‌های آسیایی را جشن بگیرد تا رکورددار ایران از حیث تعداد طلا در ادوار بازی‌های آسیایی باشد. حسن تفتیان، دونده سرعت نیز این هدف بزرگ را دنبال می‌کند. نفرات دیگری مثل علی ثمری در پرتاب وزنه و همچنین سپیده توکلی در هفت‌گانه هم جزو امیدهای ایران برای کسب مدال هستند.
 بازگشت شادی به قایقرانی
با بازگشت دوباره محسن شادی به دنیای قایقرانی همه اهالی ورزش امیدوار هستند که یکی از مدال‌های خوش‌رنگ جاکارتا را این قایقران کشورمان کسب کند. محسن شادی در 2 دوره قبلی بازی‌های آسیایی طلایی شده، و این بار هم امید طلایی ایران است. در بخش زنان هم مهسا جاور از امیدهای اصلی کسب مدال است.
 کار سخت رزمی‌کاران
رشته‌های رزمی هم همگی به مدال‌آوری در بازی‌های آسیایی فکر می‌کنند. از ووشو که برای اولین بار قهرمانی جهان را از آن خود کرد، حداقل یکی، 2 مدال طلا و شاید بیشتر انتظار می‌رود، هرچند‌ با حذف وزن 75 یکی از مدال‌های حتمی ایران پرید. غیر از ووشو، کاراته، بوکس و جودو را هم باید به این جمع مدال‌آوران اضافه کنیم. البته نباید از تک ستاره‌ها در رشته‌های شمشیربازی، تیراندازی با‌کمان و دوچرخه‌سواری غافل شویم.
 اتفاق تلخ در آستانه بازی‌ها
کیمیا علیزاده که یکی از امیدهای مدال طلای ایران در تکواندو به شمار می‌رفت، به دلیل مصدومیت بی‌موقع حضور در اندونزی را از دست داد تا تلخ‌ترین اتفاق ممکن برای کاروان ایران رقم بخورد. در مورد مصدومیت علیزاده خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. مصدومیت‌های پیا‌پی او طی 3،2 سال اخیر باعث شده که در جدیدترین احتمال، صحبت از خداحافظی علیزاده از دنیای قهرمانی شنیده شود.
 کسب مقام چهارمی رویا نیست
با توجه به این‌که چین، کره جنوبی و ژاپن همواره خود را در ۳ رتبه ابتدایی جدول مدال‌های بازی‌های آسیایی دست‌نیافتنی می‌بینند، بهترین رتبه برای ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ می‌تواند چهارمی باشد. با این‌که در سابقه ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ تهران رتبه دومی هم دیده می‌شود؛ در سال‌های اخیر هیچ‌وقت چنین اتفاقی امکان‌پذیر نبوده. در ۴ دوره اخیر بهترین رتبه برای کشورمان در بازی‌های آسیایی‌۲۰۱۰ به دست آمده که ایران به رتبه چهارمی رسید. در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ ایران پایین‌تر از قزاقستان به عنوان پنجمی رسید و در سال ۲۰۰۶ نیز ایران عنوان ششمی را به دست آورده بود. در صورتی که ایران بیش از ۲۵ مدال طلا کسب کند، امکان کسب دوباره عنوان چهارمی وجود دارد؛ اما قطعا ایران رقیب سرسختی مثل قزاقستان را هم در کنار خود می‌بیند.
 برنامه پیچیده پرچمدار ایران در اندونزی
الهه احمدی که بعد از مصدومیت علیزاده به عنوان پرچمدار کاروان ایران معرفی شده، مسیر پر پیچ و خمی را از پرچمداری تا شرکت در مسابقات پیش‌رو می‌بیند. از آن‌جایی که مسابقات تیراندازی در پالمبانگ برگزار می‌شود، کاروان تیراندازی ایران از چند روز قبل در این شهر مستقر شده و تمرین می‌کند. احمدی به عنوان پرچمدار ایران باید امروز در مراسم افتتاحیه شرکت کند. او بلافاصله بعد از رژه کاروان باید به پالمبانگ برگردد، چراکه مسابقات تیراندازی به‌طور رسمی از 28 مرداد در این شهر آغاز می‌شود.

 لی هیونگ‌فانگ ورزشکار اهل مالزی در‌حالی در بازی‌های آسیایی اندونزی شرکت می‌کند که مسن‌ترین ورزشکار این دوره از بازی‌هاست. او 81 سال سن دارد و در رشته پاسور(بریج) که برای اولین بار به بازی‌ها اضافه شده شرکت می‌کند. این ورزشکار‌70 سال از جوان‌ترین ورزشکار بازی‌ها که در رشته اسکیت شرکت می‌کند، پیرتر است.
 کاروان چین با 845 ورزشکار راهی بازی‌های آسیایی اندونزی شده. نزدیک به‌630 نفر از ورزشکاران چینی اولین بار است که در رقابت‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند و این نشان می‌دهد چین ورزشکاران و استعدادهای جوان را برای المپیک‌2020‌‌ آماده می‌کند. جوان‌ترین ورزشکار چین‌وانگ یی چون 13‌ساله است که در مسابقات شنا شرکت می‌کند.
 رئیس هیئت‌مدیره ورزش پاکستان اعلام کرده تنها از 245 ورزشکار اعزامی به بازی‌های آسیایی حمایت می‌شود و به همین دلیل 113‌ورزشکار پاکستانی قرار است با هزینه شخصی در رقابت‌ها شرکت کنند.
 رقابت‌های کشتی بازی‌های آسیایی در‌حالی 28 تا 31 مرداد ماه در جاکارتا برگزار می‌شود که حضور 7 کشتی‌گیر روسی و گرجستانی‌الاصل در ترکیب تیم‌های شرکت‌کننده، قطعی است و قطعا این اتفاق کار را برای نمایندگان ایران سخت خواهد کرد. ‌‌‌