مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر کوهنوردان فقید دیروز برگزار شد

وداع باشکوه با کوهنوردان ابدی

نویسنده : علی ترابی

عکس : وحید بیاتمراسم باشکوه وداع و تشییع پیکر 6 کوهنورد جانباخته در ارتفاعات اشترانکوه لرستان، صبح دیروز با حضور انبوه مردم و مسئولان در مشهد برگزار شد. به گزارش خراسان، آیین تشییع پیکر کوهنوردان ابدی استان از ساعت 8 صبح دیروز در ورزشگاه شماره یک تختی مشهد آغاز شد که پس از قرائت قرآن کریم و ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) و در حالی که مارش عزا توسط گروه نظامیان در ورزشگاه نواخته می‌شد، پیکرهای مهشید جان‌محمدی، ناصر اکبری، مجید ‌زاده‌تراب، علی قاسم‌زاده، علیرضا غلامپور و علیرضا عاملی روی دوش مردم و جامعه کوهنوردی گرداگرد زمین چمن ورزشگاه تختی مشهد تشییع و برای طواف به حرم مطهر رضوی منتقل شد. در ادامه نیز حجت‌الاسلام حسینی، معاون فرهنگی و تبلیغات آستان قدس رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) نماز بر پیکر این 6 کوهنورد جان‌باخته قرائت کرد. سپس پیکر علیرضا غلامپور، ناصر اکبری و علی قاسم‌زاده برای تشییع و تدفین به شهرهای طرقبه و شاندیز منتقل و طی مراسم باشکوهی به خاک سپرده شد؛ همچنین پیکرهای مهشید جان‌محمدی، مجید ‌زاده‌تراب و علیرضا عاملی نیز در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد به خاک سپرده شد. همچنین پیکر اکرم حقانی، هفتمین کوهنورد جان‌باخته در حادثه اشترانکوه نیز دیروز برای تشییع و خاکسپاری به زادگاهش اسفراین (خراسان شمالی) منتقل و در این شهرستان به خاک سپرده شد.
 سخنان معاون استاندار
 معاون سیاسی- اجتماعی استانداری خراسان رضوی در مراسم تشییع در ورزشگاه تختی طی سخنانی گفت: «کوهنوردان جان‌باخته خراسانی در ارتفاعات اشترانکوه لرستان در کمک‌رسانی و امداد و نجات در حوادث و بلایای طبیعی، همیشه حضور فعال داشتند.» سیدجواد حسینی افزود: «این کوهنوردان امدادگر همیشه و در همه حال وقتی که سیل و یا حادثه‌ای اتفاق می‌افتاد، جزو اولین نفراتی بودند که برای امداد و نجات عازم محل حادثه می‌شدند. اما امروز(دیروز) سوگوار همین افراد دلسوز و عاشق هستیم که در غربت جان باخته‌اند.» وی خاطرنشان کرد: «برخی از این کوهنوردان سال گذشته نیز در ارتفاعات بینالود دچار مشکل شده بودند که پس از گذشت یک روز نجات یافتند اما این بار پس از فتح قله جان باختند.» وی تصریح کرد: «این عزیزان همچون کوه استوار و جزو با استعدادهای ورزش کوهنوردی بودند و دوستان و جامعه کوهنوردی استان داوطلبانه و عاشقانه سختی‌های زیادی را برای پیدا کردن پیکرهایشان متقبل شده‌اند.» رئیس هیئت کوهنوردی خراسان رضوی هم در این مراسم مطالبی در وصف خصوصیات اخلاقی و رفتاری این کوهنوردان ایراد کرد و گفت: «این کوهنوردان عزیز سالیان متوالی جزو امدادگران بودند و هرگاه حادثه و بلایای طبیعی اتفاق می‌افتاد، حضور داوطلبانه‌ای داشتند.» احمد زحمتکش همچنین درباره سیدعلی حسینی که هنوز پیکر وی پیدا نشده، افزود: «این کوهنورد جوان که جزو بهترین‌ها بود، بر اساس وظیفه امدادگری که در هر حادثه‌ای باید جزو نفرات آخر باشند، در این حادثه هم جزو آخرین نفرات بود که امیدواریم هر چه زودتر پیکر او پیدا شود.»
 پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی
در ادامه پیام‌های تسلیت، تولیت آستان قدس رضوی نیز روز گذشته به خاطر درگذشت کوهنوردان جان‌باخته در حادثه اشترانکوه پیام تسلیتی صادر و در حرم مطهر امام رضا(ع) هنگام طواف پیکرهای کوهنوردان فقید قرائت شد. به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی طی پیامی ضایعه درگذشت کوهنوردان مشهدی در حادثه اشترانکوه را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: «ضایعه درگذشت ورزشکارانی که استوار بر بلندای قله گام نهادند و ناباورانه در حادثه سقوط بهمن روحشان به صعود و آرامش ابدی رسید، موجب تاسف و تاثر شد. اینجانب ضمن تسلیت این مصیبت به جامعه ورزشی کشور، خانواده مصیبت‌دیده و آحاد مردم قدرشناس خطه خراسان، غفران و رحمت واسعه الهی را برای آن عزیزان از حضرت باری تعالی مسئلت نموده، در جوار مضجع منور رضوی صبر جمیل برای مصیبت‌دیدگان آرزومندم.» همچنین مدیر تربیت بدنی سپاه امام رضا(ع) و برخی از جامعه ورزش استان نیز هر کدام جداگانه پیام‌های تسلیتی صادر کردند.
 غیبت نماینده‌های فدراسیون و وزارت
 در مراسم تشییع پیکر کوهنوردان فقید، مسئولان استانی همچون معاون استاندار، فرمانده شمال شرق ارتش، فرماندارمشهد، معاون فرهنگی و تبلیغات آستان قدس رضوی، رئیس شورای شهر مشهد، مدیر کل ورزش و جوانان، نیروی‌های نظامی، امدادگران هلال احمر، مسئولان شهری، نماینده‌های چند باشگاه کوهنوردی دیگر استان‌ها، نماینده انجمن‌های غارنوردی و کوهنوردی کشور و جامعه ورزش استان حضور داشتند که در این میان متاسفانه جای خالی نمایندگان فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان در این مراسم به شدت احساس شد. در خور ذکر است، 14 کوهنورد خراسانی پنج‌شنبه گذشته پس از صعود قله  کول جنو ارتفاعات اشترانکوه لرستان و در مسیر برگشت گرفتار بهمن شده که 8 نفر از آنان جان باختند و پیکر دیگر کوهنورد و امدادگر مشهدی به نام سیدعلی حسینی هنوز پیدا نشده که عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن پیکر این کوهنورد با حضور گروه‌های مختلف ادامه دارد.