بررسی پرداختی مبهم به بازیکن شاکی پرسپولیس در 90

جنجال طاهری و هدایتی بر سر پول گم‌شده گولچ

عادل فردوسی‌پور در برنامه این هفته به طور کامل به پرونده مدافع استرالیایی سابق پرسپولیس و نحوه پرداختی‌ها به او که از این باشگاه شکایت کرده پرداخت. به گزارش ورزش سه، در برنامه این هفته 90 آصفی، مشاور امور بین‌الملل و کفاشیان، نایب رئیس فدراسیون فوتبال نیز توضیحاتی راجع به میزبانی یا برگزاری مسابقات تیم‌های ایرانی در زمین بی‌طرف در لیگ قهرمانان آسیا ارایه کردند. بخش ویژه این برنامه نیز به بحث علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس با حسین هدایتی، حامی مالی این تیم راجع به پرداختی به آنتونی گولچ و دیگر کمک‌ها به سرخ‌پوشان اختصاص داشت.
 طاهری: کمک‌های هدایتی به حساب باشگاه واریز می‌شد
علی‌اکبر طاهری، مدیرعامل سابق پرسپولیس در واکنش به شایعه گم شدن 61 میلیارد تومان در باشگاه گفت: «در یک رسانه زده شد 61 میلیارد تومان در باشگاه پرسپولیس ناپدید شده که درست نیست و باشگاه باید به این موضوع واکنش نشان می‌داد. عجیب است که در صورت‌حساب‌ها 61 میلیارد تومان گم شود و این موضوع درست نیست.» طاهری درباره این‌که 200 هزار یورو پول گولچ که از هدایتی گرفته‌اند به کجا رفته، اظهار کرد: «سند شماره 20 امور مالی باشگاه پرسپولیس در هشتم تیرماه 95، مبلغ 200 هزار یورو سند خورده و به حساب باشگاه رفته است.» او با اشاره به این‌که چند نفر از هواداران پول، سکه و... هم می‌دادند و ما بر اساس روندی که داشتیم، پرداختی انجام می‌دادیم، بیان کرد: «یکی، دو ماه قبل از شروع فصل خود هدایتی به واسطه یکی از همکاران متعهد شد 30 درصد مبلغ قرارداد بازیکنان جدید را می‌دهیم؛ به همین دلیل وقتی هر بازیکن جدیدی می‌خواستیم جذب کنیم ایشان را در جریان می‌گذاشتیم.» مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس با بیان این‌که همان ابتدا 160 میلیون تومان پول به گولچ دادیم، گفت: «گولچ از این‌که در لیست تیم قرار نمی‌گرفت ناراحت بود و بعد از این‌که بازی نکرد، از ایران رفت و به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت داشت و ما جوابیه‌مان را صادر کردیم.» طاهری تاکید کرد: «ابهام برای زمانی است که هیچ سندی درباره آن در باشگاه نباشد و به ثبت نرسد ولی دریافتی 200 هزار یورو مذکور در باشگاه ثبت شده است.» او اذعان کرد: «این آقا(هدایتی) در آن زمان عنوان کردند پول را برای اوکراینی‌ها داده‌اند و خواهش می‌کنم رسانه‌ها به موضوع اوکراینی‌ها ورود کنند. در آرشیو رسانه‌ها این موضوع وجود دارد که عنوان کردند پول را برای اوکراینی‌ها داده است. ما دیدیم اساس کار باشگاه یک مقدار از مسیرش منحرف شده؛ ضمن احترام به همه گفتیم باید پول ابتدا وارد باشگاه شده و براساس سیاست‌ها خرج شود. مگر می‌شود 200 هزار یورو را یک‌جا پرداخت کنیم؟ پس عقل در صنعت فوتبال چه می‌شود؟» مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس اضافه کرد: «ما پول‌ها را دادیم و سند زدیم؛ 200 هزار یورو پول آقای هدایتی تبدیل به ریال شد و به حساب باشگاه پرسپولیس رفت. سال مالی ما از یک تیرماه تا سی‌ویکم خردادماه سال بعد است؛ برای فصل 95 - 94 و دوره بعدی آن(لیگ شانزدهم) نمونه‌های مالی و حساب‌رسی بسته شده و اسناد وجود دارد. فرآیند باشگاه از سال 94 هم مشخص است.» طاهری ادامه داد: «متوجه شدم برخی رسانه‌ها می‌گفتند مدیریت، بازیکنان را می‌گرفت در صورتی که ما طبق لیست آقای برانکو بازیکن می‌گرفتیم؛ حتی مدیر برنامه بازیکنان را نزد آقای برانکو می‌فرستادیم تا صحبت لازم انجام شود و بعد ما برای عقد قرارداد پای میز مذاکره می‌نشستیم.» او در خصوص شکایت گولچ از پرسپولیس گفت: «حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گولچ بدوی است و می‌شود به آن اعتراض کرد. ما با طارمی قرارداد 2 ساله داشتیم که آن اتفاقات افتاد.» طاهری تصریح کرد: «ایشان(حسین هدایتی) در ضیافت ناهار گفت 30 درصد قرارداد بازیکنان جدید را می‌دهم. آقای ترکاشوند 700 میلیون تومانی که از آقای هدایتی گرفته را به وحید امیری داد و کمتر از آن پرداخت نکرد.» او عنوان کرد: «این صحبت‌ها که گفته می‌شود ما پول بازیکنانی که از اسپانسر دریافت کردیم به طور کامل به بازیکنان ندادیم اصلا درست نیست همه چیز ما شفاف است. بنده همه مسائل مالی را به باشگاه ارجاع می‌دهم.»
 هدایتی: 19 میلیارد تومان به پرسپولیس کمک کردم
حسین هدایتی، یکی از حامیان مالی پرسپولیس در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه 90 در خصوص پولی که برای قرارداد گولچ به مسئولان باشگاه پرسپولیس داده بود، عنوان کرد: «پول گولچ را وقتی آقایان ترکاشوند و طاهری پیش بنده آمده بودند، دادم و یکم تیرماه با وجود این‌که ساعت تعطیلی بود یورو تهیه کردم و به آن‌ها دادم چون گفتند اگر امشب با گولچ قرارداد نبندیم فردا از ایران می‌رود.» او در واکنش به این‌که طاهری عنوان کرد قرار شده بود هدایتی 30 درصد قرارداد بازیکنان جدید را بدهد، گفت: «آقای طاهری فرافکنی کردند و آن را پای حافظه کم ایشان می‌گذارم. من به چه کسی گفتم 30 درصد هزینه خرید بازیکنان را می‌دهم؟ اصلا این موضوع درست نیست؛ ضمن این‌که اگر حساب کنیم، از 30 درصد قرارداد بازیکنان جدید هم بیشتر پرداختی داشتیم.» هدایتی اظهار کرد: «در سی‌ویکم اردیبهشت 95 در جلسه‌ای با حضور برانکو که دوستان شما(طاهری) هم آنجا بودند قرار شد در صورت قهرمانی، چند بازیکن با کمک بنده جذب شوند، من گفتم 5، 6 بازیکن خوب بگیرید که تیم موفق شود و من کمک خواهم کرد و همین کار را انجام دادم و عین نفرات مد نظر گرفته شد.» این حامی مالی پرسپولیس یادآور شد: «30 هزار دلار هم برای پرداختی به بازیکنان اوکراینی فصل قبل در تاریخ پانزدهم تیرماه 95 که آن زمان هم اسپانسر نبودم، انجام شد؛ ضمن این‌که این مبلغ ارتباطی به 200 هزار یوروی گولچ ندارد.» او خطاب به طاهری بیان کرد: «وحید امیری و بعد از آن سیدجلال حسینی را جذب کردید که برای هر بازیکن بنده جداگانه پول می‌دادم. برای وحید امیری 700 میلیون پول گرفتید و آقای ترکاشوند رسید نفر به نفر بازیکنان را به من می‌داد اما فقط 400 میلیون تومان به این بازیکن داده شد و 300 میلیون تومان به حساب باشگاه رفت.» هدایتی تاکید کرد: «در دوران مدیریتی آقای طاهری 19 میلیارد تومان از من کمک گرفته شد و واقعا بی‌انصافی است اگر این را انکار کنند.» او در خصوص این‌که گفته می‌شود مبلغ زیادی به بانک سرمایه بدهکار است، گفت: «هیچ بدهی‌ای ندارم و استعلام بانک مرکزی این موضوع را نشان می‌دهد؛ بدهی بنده به سیستم بانکی کشور صفر است و 3 روز پیش استعلام را گرفته‌ام که در صورت نیاز این برنامه رسانه‌ای می‌کنم. بانک مرکزی 3 روز قبل تایید کرد بنده هیچگونه بدهی ندارم.»
 سوال پیامکی
سوال نظرسنجی این هفته به انتخاب بهترین گل نیم‌فصل نخست اختصاص داشت که مخاطبان باید از بین گل‌های مهدی ترابی(سپاهان- سایپا)، صابر حردانی(تراکتورسازی- فولاد)، مهدی زبیدی(ذوب‌آهن- پارس جنوبی)، آگوستو سزار(صنعت نفت- ذوب‌آهن)، علی علیپور(گسترش فولاد- پرسپولیس) و علی قربانی(استقلال تهران- سپاهان) یک گزینه را انتخاب می‌کردند. در خاتمه حدود یک میلیون و 973 هزار نفر در نظرسنجی شرکت کردند که بیش از 48 درصد به گل علی علیپور مقابل گسترش فولاد به عنوان بهترین گل نیم‌فصل اول رای دادند.

 

 آصفی: رئیس AFC به طرف عربستان غش می‌کند
حمیدرضا آصفی، مشاور بین‌الملل رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه 90 پیرامون میزبانی تیم‌های ایرانی در زمین خود در لیگ قهرمانان آسیا گفت: «در جلسه روز نهم نوامبر فضا به این سمت رفت که باید مسابقات به شکل رفت و برگشت باشد و فضای جلسه به نفع ایران پیش رفت و به اتمام رسید.» آصفی تصریح کرد: «سعودی‌ها در یک روزنامه به این اتفاق حمله کردند و دبیر کل ای‌اف‌سی بعد از این جلسه نیز حرف‌هایی مطرح کرد که آن رسانه‌ها از این صحبت‌ها استقبال کردند.» مشاور امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: «اینفانتینو میزبانی ایران را تبریک گفت و عنوان کرد حق کشورهاست به صورت رفت و برگشت بازی کنند. رای اول در کنفدراسیون فوتبال آسیا به نفع ایران بوده.» او ادامه داد: «تمام شواهد و قرائن دال بر این بود که جلسه هماهنگی در کنفدراسیون فوتبال آسیا را ما بردیم. این‌که بعد از آن جلسه دبیر کل ای‌اف‌سی آن حرف‌ها را زده به آن معنا نیست که رای اولیه به نفع ایران نبوده و آقای اینفانتینو بی‌جهت به آقای کفاشیان تبریک نگفت.» آصفی عنوان کرد: «از همان موقع که جلسه برگزار شد به ای‌اف‌سی نامه زدیم که رای دقیق را به ما ابلاغ کنند. کنفدراسیون فوتبال آسیا عنوان کرده در حال انشای رای است، این نشان می‌دهد سعودی‌ها در حال دخالت در رای هستند. از وقتی نامه دادیم و گفتیم رای را بگویید، یک هفته بیشتر می‌گذرد؛ مگر می‌شود صدور رای و امضای آن بیش از یک هفته به طول بینجامد؟» مشاور امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال گفت: «این احتمال می‌رود عربستانی‌ها بر رئیس بحرینی ای‌اف‌سی فشار وارد کنند و در صدور رای دخالتی به وجود بیاورند و برخلاف جهت کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا رای دهند. الان وقت این نیست چه کسی اشتباه کرده، الان باید تلاش کنیم از حقوق ایران دفاع کنیم. ما و سعودی‌ها در شرایط برابر نیستیم. رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بحرینی است و حتما به آن طرف غش می‌کند.» او یادآور شد: «آقای دبیر کل ای‌اف‌سی بیشتر از 10 روز بعد از بیانیه صحبت کرد. منطقا اگر اظهارات دبیر کل نتیجه جلسه کمیته مسابقات بود فردا یا بعد از آن جلسه می‌گفت، نه 10 روز بعد. باید به این مسائل دقت کرد.»
 کفاشیان: اینفانتینو میزبانی ایران را تبریک گفت
علی کفاشیان، نایب رئیس فدراسیون فوتبال در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه 90 درباره میزبانی یا برگزاری مسابقات نمایندگان ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا گفت: «رای کمیته مسابقات ای‌اف‌سی به نفع ما بود و اینفانتینو این اتفاق را به بنده تبریک گفت چراکه کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز این موضوع را پذیرفته است. قرار بود ای‌اف‌سی رای را ابلاغ کند ولی 7، 8 روز این کار را نکرده که این اتفاق نشان می‌دهد منافع آن‌ها به خطر افتاده است. مطمئنا عربستانی‌ها سعی در تغییر رای کنفدراسیون فوتبال آسیا دارند که در صورت این اتفاق ما رئیس فیفا را در جریان می‌گذاریم.»