نگاهی به نیم‌فصل اول لیگ هفدهم

از اخراجی‌ها تا آقای کلین‌شیت

با برگزاری دیدار معوقه پرسپولیس- صنعت نفت نیم فصل اول رقابت‌های‌ لیگ برتر به اتمام رسید. در 120 دیداری که در نیم‌فصل اول لیگ هفدهم برگزار شد، در‌مجموع 252 بار توپ از خط دروازه‌ها عبور کرد تا میانگین 12/2 گل در هر بازی به ثبت برسد‌‌. در لیگ شانزدهم تراکتورسازی با 24 گل بهترین خط حمله لیگ را در اختیار داشت اما این فصل پرسپولیس علی‌رغم محرومیت مهدی طارمی، بهترین خط حمله را از آن خود کرده است. در ادامه نگاه دقیق‌تری به نیم فصل اول هفدهمین دوره لیگ برتر کشور خواهیم داشت.
 اخراجی‌ها
امسال در تیم نفت تهران با مالکیت جدید اتفاقاتی نادر و عجیب رخ داد و تا نیمه راه نیم‌فصل نخست 2 بار کادر‌فنی تیمش را تغییر داد‌‌. حمید درخشان فقط ۵ بازی در لیگ برتر روی نیمکت این تیم حضور داشت که علی کریمی جانشین او شد، اما با گذشت ۳ هفته از حضور علی کریمی، مسئولان جدید نفت تهران در تصمیمی عجیب او را از کار برکنار کردند؛ عجیب‌تر از اخراج علی کریمی، انتخاب مجدد حمید درخشان‌ به‌عنوان جانشین او بود. علیرضا منصوریان(استقلال)، لوکا بوناچیچ(گسترش)، میثاقیان (مشکی‌پوشان) و علی نظرمحمدی(سپیدرود) دیگر اخراجی‌های نیم فصل اول بودند.
 فقط 2 صدرنشین
امسال در طول نیم‌فصل فقط 2 تیم پرسپولیس و پارس جنوبی صدرنشینی را تجربه کردند. در این‌ بین پرسپولیس 9 هفته صدرنشین لیگ بود و پارس جنوبی 6 بار به عنوان صدرنشین هفته را به اتمام رساند و در این رقابت این پرسپولیس بود که در‌نهایت نیم فصل را به عنوان تیم صدرنشین به اتمام رساند.
 پرگل‌‌ترین بازی‌ها  
این فصل‌ برد‌ 6- صفر ‌‌ذوب‌آهن مقابل استقلال‌خوزستان بهترین و پرگل‌‌ترین پیروزی بوده است. بهترین پیروزی خارج از خانه نیز مربوط به پارس‌جنوبی جم است که توانست با نتیجه 4- یک در خانه گسترش به پیروزی برسد‌‌.
 کمترین باخت و بیشترین برد
سرخ‌ها در فصل قبلی با یک باخت و 9 پیروزی، بهترین تیم لیگ بودند و این فصل نیز با همین تعداد شکست و یک برد بیشتر، رکورد خود را ارتقا داده‌اند‌‌. تنها شکست سرخ‌ها در فصل گذشته برابر ‌‌ذوب‌آهن بود و این فصل مقابل پیکان‌. پرگل‌‌ترین پیروزی شاگردان برانکو در فصل جاری، برد 4- صفر مقابل ‌‌ذوب‌آهن اصفهان بود. در نقطه مقابل‌ مشکی‌پوشان با یک پیروزی، کمترین تعداد برد را در اختیار دارند و همراه با سپیدرود، بیش از همه طعم شکست را تجربه کرده‌اند.
 بیشترین برد متوالی
پیکان با مجید جلالی با 7 برد متوالی رکورددار نیم‌فصل اول به ‌حساب می‌آید.‌ تیم بحران‌زده مشکی‌پوشان نیز با 12 بازی متوالی بدون برد در این زمینه رکورد‌دار است. همچنین پارس جنوبی با 11 بازی متوالی بدون شکست توانست در نیم‌فصل اول‌ شگفتی خود را کامل کند.
 رکوردهای قفس توری
محسن فروزان (پارس‌جنوبی جم)، رشید مظاهری (‌‌ذوب‌آهن)، فرزین گروسیان (تراکتورسازی‌ تبریز) و میلاد فراهانی (نفت تهران)، 4 بازیکنی بودند که در هر ۱۵‌بازی نیم فصل اول به میدان رفتند و‌۱۳۵۰ دقیقه بازی کردند. در بین این‌۳۰ دروازه‌بان میلاد فراهانی با‌۲۰ گل خورده، بیشترین دریافت گل را داشت. همچنین بازی پرسپولیس- صنعت‌نفت آبادان، دهمین دیداری بود که علیرضا بیرانوند در این فصل دروازه تیمش را بسته نگه می‌داشت‌‌. او با‌‌۱۰‌ ‌کلین‌شیت، در جدول کلین‌شیت‌‌ بی‌رقیب به نظر می‌رسد. ‌فرناندو ده‌خسوس(گسترش فولاد) و حسین حسینی(استقلال) نیز با 6 کلین‌شیت در رده‌های بعدی قرار دارند.