دلایل اصلی شکست سنگین پرسپولیس در نیمه نهایی

آچمز برانکو و بیرانوند و شوک سیدجلال!

شکست سنگین و تلخ پرسپولیس مقابل الهلال عربستان آن هم در شرایطی که تیم سعودی از اوایل نیمه دوم با اخراج دروازه‌بانش 10 نفره بود تلخی باخت سرخ‌پوشان را مضاعف کرده است. از قدیم می‌گویند شکست یتیم است و پیروزی هزار مادر دارد! حالا این حکایت پرسپولیس شکست‌خورده است و کسانی دنبال مقصر می‌گردند تا تقصیرها را به گردن فرد یا افرادی بیندازند. گروهی برانکو و چیدمان عجیب او را عامل اصلی شکست می‌دانند و برخی هم اشتباهات فردی از جمله عملکرد ضعیف مدافعان و دروازه‌بان را دلیل اصلی عنوان می‌کنند و عده‌ای هم شرایط بد روحی سرخ‌پوشان بابت محرومیت باشگاه و طارمی را علت ناکامی پرسپولیس قلمداد می‌کنند. اما قطعا یک عامل نمی‌تواند چنین شکستی به بار بیاورد و دلایل متعددی دست به دست هم داده تا سرخ‌پوشان با وجود یک یار بیشتر 4 گل از الهلال دریافت کنند و چندین گل هم نخورند! در این مطلب به برخی دلایل ناکامی سرخ‌پوشان در دیدار رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا اشاره می‌شود.
 خلع سلاح برانکو
1- همواره و در همه بازی‌ها از برانکو و دانش و تجربه او به عنوان برگ برنده و سلاح برنده پرسپولیس یاد می‌شد و می‌شود. اما مرد کروات قبل از بازی و در جریان و پس از آن با الهلال آن مرد همیشه پیروزی‌خواه و جاه‌طلب نبود. اگر مصاحبه‌های برانکو را مرور کنید متوجه می‌شوید که او با برشمردن 55 قهرمانی الهلال و قدرتمند و ثروتمند خواندن آن‌ها و تاکید روی تاثیرگذار بودن مهدی طارمی محروم با دست خود تیمش را خلع سلاح کرده است. به قول علی پروین جریان بازی طوری بود که مشخص نبود این مسئله ناشی از قدرت الهلال است یا ضعف پرسپولیس!
 ارنج عجیب
2- چیدمان عجیب پرسپولیس در بازی با الهلال از دیگر عواملی است که به برانکو انتقاد می‌کنند. استفاده از ماهینی در قلب خط دفاع کنار شجاع خلیل‌زاده و گماردن مصلح در جناح چپ خط دفاعی و بازی دادن به نوراللهی، بازیکنی که حدود 9 ماه است بازی رسمی نداشته از پرسپولیس تیمی سردرگم و ناهماهنگ ساخته بود.
 11 گل در کیسه بیرانوند!
3- ضعف دروازه‌بان پرسپولیس برای چندمین بار آشکار شد تا مشخص شود بیرانوند آقای کلین‌شیت در سایه تجربه و درخشش سیدجلال حسینی در پرسپولیس و تیم ملی به این عنوان رسیده بود و در غیاب او چه در پرسپولیس و چه در تیم ملی روزهای خوبی نداشت. دریافت 4 گل با خروج‌ها و واکنش‌های اشتباه از بیرانوند دروازه‌بانی زیر متوسط ساخته بود؛ بازیکنی که در چند بازی اخیر تمام آمار خوبش را خراب کرده است. بیرانوند پس از بازی با سوریه که 2 گل دریافت کرد مقابل الاهلی، سپاهان و الهلال مجموعا 11 گل دریافت کرده که آمار بسیار بدی برای دروازه‌بان اول تیم ملی است. نکته اینجاست که عمر السومه و عمر خربین که جمعا ۷ بار به ذوب‌آهن، استقلال خوزستان، پرسپولیس و تیم ملی گل زدند 5 بار موفق به گشودن دروازه بیرانوند شده‌اند.
 سیدجلال و مصدومیتی تازه!
4- و اما عامل چهارم غیبت ستاره‌هایی چون سیدجلال حسینی، مهدی طارمی، کمال کامیابی‌نیا و محمد انصاری است که به ازای غیبت این 4 ستاره پرسپولیس 4 گل خورد! البته کامیابی‌نیا، انصاری و طارمی محروم بودند اما غیبت سیدجلال، مصدومیت عنوان شد در حالی که پیش از سفر تیم به امارات اعلام شد مصدومیت او برطرف شده است. پس از بازی هم شایعاتی مطرح شد که این بازیکن یک روز قبل از بازی و در حالی که قرار بود در ترکیب باشد به برانکو گفته شرایط بازی ندارد و در واقع با این کار شوک اول را به پرسپولیس وارد کرده است. اما پیگیری‌های خراسان حاکی از آن است که سیدجلال که دچار مصدومیت کمر بود پس از بهبودی دوباره از ناحیه عضله پشت پا مصدوم شده و با وجود مصدومیت و به اصرار برانکو همراه با 3 بازیکن محروم راهی امارات شده‌اند تا از تمرینات گروهی دور نمانند. در واقع سیدجلال شرایط بازی نداشته و شایعه امتناع او از قرار گرفتن در ترکیب درست نیست و حتی کاپیتان به این شایعه واکنش نشان داد.